Velké žlutobílé auto, které hraje. Tak to je další pojízdná prodejna v okolí. Tentokrát pekařství.

Dnes už nepotkáte pojízdnou prodejnu s celkovým sortimentem. Daleko pravděpodobnější je specializovaná. Nejčastějšími jsou pekařství, zelenina nebo auto s mléčnými výrobky.

Vyhovuje zejména starším občanům a lidem bez řidičského průkazu v okrajových částech regionu.

Například obyvatelé Mrklova by museli pro základní nákup na Benecko, pro větší do Jilemnice, nebo do Vrchlabí. Takhle jezdí prodejna za nimi. Je to neocenitelná služba hlavně pro lidi ze zdejšího pečovatelského domu.

,,Prodejna k nám jezdí pondělí a čtvrtek okolo deváté. Stojí v Mrklově proti pečovatelskému domu na parkovišti. Vozí osm až deset druhů chleba, osm druhů rohlíků a šest druhů koláčků, někdy i chlebíčky. Před Velikonoci měla dokonce i Jidáše a bochánky. A pokud máme zájem, můžeme si zboží objednat dopředu. Chodí nás tam asi deset stálých zákazníků. Občas přijde někdo náhodně. Tahle služba je fajn a líbí se nám, ušetříme peníze za cesty na nákupy," říká Antonín Jerie, obyvatel pečovatelského domu.

Prodejce Martin Černý svoji situaci komentuje: ,,Jezdím teprve čtrnáct dní. Lidé si teprve zvykají. Mám hrací auto a občas zastavuji i na mávnutí, ale jinak mám určené pravidelné trasy. A časem chci sortiment rozšířit i na mouky a další výrobky."

Do Víchové nad Jizerou teď na jaře zase začala jezdit prodejna s ovocem a zeleninou. Každý pátek okolo poledne stojí na parkovišti u pošty a pod základní školou v horní části obce. ,,Velké nákupy si dělám ve městě, pro pečivo chodím do místního krámu a zeleninu nakupuji od jara do podzimu tady v pojízdné prodejně," prozrazuje Jana Mikolášková.

Další prodejnou v okolí je bílé auto s láhví mléka. V něm je možné nakoupit mléčné výrobky. Jogurty čisté, ovocné i čokoládové. Mléko ve skle, kefír, smetanové sýry čisté i ochucené, tvaroh a smetanu.

Potřebnost tohoto druhu prodeje je oboustranná. Lidé nemají kde nakupovat a malí obchodníci krachují. V mnoha obcích neobstáli menší soukromí obchodníci oproti konkurenci supermarketů.

Pokud menší podnikatelé, chtějí přežít, musejí vymýšlet něco jiného, nového. Jakým způsobem zákazníka získat. Pojízdná prodejna je proto dobrým východiskem pro obě strany.

Zdeňka Kousalová