Ve Vrchlabí inicioval a financoval pilotní projekt sdílených kol Nadační fond Škoda Auto. Lidé mohli využívat od poloviny května do konce října na 12 stanovištích 40 kol. Služba, kterou provozuje společnost nextbike Czech Republic, má za cíl prosadit alternativní a ekologické cestování, omezit provoz na silnicích a zpříjemnit cesty za prací i volnočasovými aktivitami.

Na sdílených kolech nextbike jezdí lidé ve 25 českých městech a více než třech stovkách měst ve světě, celkem ve 28 zemích. „Sdílená jízdní kola jsou moderním trendem v oblasti městské dopravy. Jde o šetrný a velmi efektivní způsob přepravy, díky kterému lze ušetřit nejen čas, ale v současné složité ekonomické situaci i spoustu peněz. Neustále rostoucí popularita sdílených jízdních kol po celém světě to jen potvrzuje. Jsme velmi rádi, že si ve Vrchlabí v relativně krátkém čase získala velkou oblibu napříč všemi věkovými skupinami,“ řekl Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto, hlavního iniciátora pilotního projektu sdílených kol ve Vrchlabí.

Největší zájem byl v červnu

Během pěti a půl měsíce využilo sdílená kola ve Vrchlabí 1731 uživatelů, kteří dohromady ujeli přes 13 500 kilometrů. Celkově bylo zaznamenáno více než 10 500 výpůjček. Největší zájem o sdílená kola byl v červnu, kdy se uskutečnilo téměř 2500 výpůjček, králem mezi jednotlivými dny v týdnu byl pátek s necelými dvěma tisíci výpůjčkami.

Průměrná délka výpůjčky v 92 procentech nepřesáhla čtvrthodinu. Prvních 15 minut jízdy mají lidé zdarma, poté platí 16 korun za každých dalších 30 minut. Nejčastější trasou mezi dvanácti stanovišti byla ta z autobusového nádraží do Harty. Využívání jízdních kol a jejich upřednostnění před autodopravou pomohlo ve městě mimo jiné snížit produkci oxidu uhličitého o 1784 kilogramů.

Veřejnost přicházela i s nápady na umístění dalších stanovišť. „Do budoucna by stálo za to zvážit přidání stanice na Liščák, třeba před školu,“ doporučil pan Dan. „Přidal bych stanoviště i k fotbalovému stadionu, jinak super,“ doplnil Miroslav.

Zájem lidí o využívání sdílených kol zaznamenala rovněž radnice. „Povědomí široké veřejnosti o letošním pilotním ročníku projektu se rozšířilo velmi rychle a o sdílená jízdní kola na jednotlivých stanovištích byl ve Vrchlabí zájem. Takřka pravidelně bylo možné vídat obyvatele města, jak na kolech projíždějí napříč různými lokalitami. Potěšující byl rovněž fakt, že při odložení kol některými uživateli na nesprávné místo se tento problém podařilo operativně a zpravidla velmi rychle vyřešit. Za celou dobu fungování jsem tak nezaznamenal žádné vážnější potíže, což je zásluha všech zúčastněných subjektů, jejichž spolupráce a koordinace projektu byla z mého pohledu velmi profesionální,“ uvedl místostarosta Vrchlabí Michal Vávra.

Provozovatel služby hodnotí první rok ve Vrchlabí jako nadprůměrný. „Pilotní projekt ve Vrchlabí hodnotíme ve srovnání s jinými menšími městy jako velmi úspěšný. Nadprůměrný počet uživatelů i výpůjček jen potvrzuje, že tato služba dává v regionu smysl,“ potvrdil Tomáš Karpov, ředitel společnosti nextbike Czech Republic, která službu ve městě letos provozovala.

O tom, jestli se pilotní projekt dočká v příštím roce pokračování, se bude teprve jednat. „Sdílená kola nadále vnímáme jako symbol alternativní mobility po městě, která mimo jiné podporuje i zdravý životní styl. Proto bychom se chtěli tomuto projektu věnovat i v budoucnu,“ dodal Ladislav Kučera.

Dvůr Králové hradil provoz sám

Ve Dvoře Králové nad Labem financovalo provoz sdílených kol město. Poprvé se 50 bicyklů objevilo v ulicích v květnu. Kola byla k dispozici nejprve na 16 místech, po třech měsících pilotního provozu město v reakci na výsledky dotazníkového šetření a také s ohledem na statistiky využívání přistoupilo k revizi stanovišť pro jízdní kola. Od srpna tak bylo uživatelům k dispozici celkem 18 stanovišť, včetně sezonního na Tyršově koupališti. Z toho byla tři nově zřízena, jedno například v Žirči vedle Café Damián. Naopak stanoviště ve Zboží bylo pro nezájem zrušeno, podle statistik se prakticky nevyužívalo.

Ve Dvoře Králové nad Labem je 1728 registrovaných uživatelů, od května do poloviny prosince se uskutečnilo celkem 11 359 výpůjček (průměr 52 výpůjček za den). Počet výpůjček do prvních 15 minut, které mají lidé zdarma díky podpoře města, činí 91,9 procenta. Půjčení kola na dalších 45 minut stojí 18 korun.

„Ukazuje se, že i podle počtu zaregistrovaných uživatelů a počtu výpůjček bylo zavedení sdílených kol v našem městě krokem správným směrem. Díky údajům o výpůjčkách a na základě dotazníku se nám navíc podařilo vhodně umístit nová stanoviště po městě,“ zhodnotil premiéru sdílených kol starosta Jan Jarolím. „Sdílená kola ve Dvoře Králové nad Labem jsou vhodnou alternativou k městské autobusové dopravě a věřím, že v tomto duchu budou našim občanům sloužit i nadále, protože máme zájem, aby projekt pokračoval i v dalším období,“ dodal Jarolím.

Sdílení jízdních kol funguje na jednoduchém principu. Stačí k němu registrace zdarma a chytrý telefon s nainstalovanou aplikací pro výpůjčky. Kola jsou k dispozici non-stop na dvanácti oficiálních stanicích, využít je může kdokoliv od 16 let. Chytrý telefon pak slouží k bezdotykovému odjištění zámku, a půjčení i vrácení kola tak proběhne během dvou vteřin. Kolo si lze půjčit i telefonicky přes zákaznickou linku. Sdílená kola jsou k dispozici na veřejných místech 24 hodin denně. Provozovatelé je kontrolují přes servisní aplikaci.