Navíc podpořené výraznou podobou obou jazyků. Mládež však naše východní sousedy vnímá trochu jinak. Ani lépe, ani hůře. Prostě je to sousední stát jako každý jiný.

Jak jsou na tom žáci Základní školy Náchodská, si děti i pedagogové ověřili v rámci projektového dne Škola v Evropě, Evropa ve škole. Skupinky složené z dětí od 3. do 9. tříd zpracovávaly do podoby veřejné prezentace informace o vybraném státu. Vedle Rakouska, Švýcarska, Chorvatska či Skandinávie Slovensko nemohlo chybět.

A tak se na improvizovaném pódiu objevily kroje, valašky i mapa bývalého Československa s datem 1. 1. 1993. „Hned v úvodu zazněla tehdejší hymna, puštěná ovšem nadvakrát právě s odkazem na rozdělení obou států," všiml si ředitel Zdeněk Švarc.

Přípravu skupiny na vystoupení vedla učitelka Šárka Gregorová. A jaké má poznatky o znalostech dětí směrem ke slovenským sousedům? „Zejména malé děti toho věděly velmi málo, v učivu se tohle téma objevuje až v páté třídě. U větších to bylo malinko lepší, ale vše si zjišťovaly na internetu. O rozdělení nevěděly téměř nic a ani obecné znalosti nebyly nijak valné," říká. Trochu lepší to bylo se znalostí odlišných slov. „Notoricky známé výrazy jako čučorietka a podobně znaly, další vyhledávaly na webu a to je opravdu bavilo. Dokonce se naučily docela dobře slovensky číst," dodává.

V pětiminutovém vystoupení pak ostatní spolužáky seznámily se základními geografickými údaji, zajímavými místy, zvyky, památkami i kuchyní. „Dá se ale říci, že třeba o Itálii či Chorvatsku toho děti vědí víc. Už jen z toho důvodu, že tam třeba častěji jezdí na dovolenou," postřehla Šárka Gregorová.