Právě tento objekt se stal pro pět škol, které se podílely na druhém kole zmíněného projektu, stěžejním. Farář Tomáš Karel totiž potřeboval poradit, jak ušetřit energii. Studenti ve svých pracech hledali co nejlepší konkrétní řešení pro vytápění některých prostor tohoto stánku věřících.

Projekt včera v Úpici vyvrcholil. Možnostmi řešení se zabývali žáci SOŠE a S a SOU Pardubice, Střední průmyslové škola Jičín, Stavební škola Náchod, Střední zemědělské školy Chrudim a Plynárenského učiliště Pardubice. „Studenti pracovali individuálně i ve skupinách, pro tento účel zakládali firmu, diskutovali problematiku s odborníky a snažili se výsledky svých poznatků také klientovi prezentovat.

„Projekt využívá metodu dějové linie, která do našeho prostředí přišla z Holandska. Studentům jsou předkládána zadání od konkrétních firem, která se snaží škola vyřešit,“ vysvětlila Eliška Knížková ze Střediska ekologické výchovy Sever Horní Maršov. To se stalo partnerem projektu, do něhož je zapojeno celkem jedenáct partnerů a devadesát středních odborných škol z devíti zemí Evropské unie.

Studenti se do problematiky vytápění úpického kostela pustili skutečně s vervou. Různé školy navrhly různá řešení. „Objevily se možnosti vytápění kostela tepelným čerpadlem, kotlem na biomasu, na dřevo nebo peletky. Alternativa vytápění s pomocí solárních panelů se objevila též, ale vzhledem k tomu, že slunečních paprsků je u kostela velmi málo, nebylo by to realizovatelné. Další studenti zase upřednostňovali plynovou přípojku. Také v zateplení kostela se objevila řada různých návrhů. Je však třeba vycházet z toho, že kostel nelze zateplit zvenčí. Proto se jako jediné možné řešení jeví zateplení vnitřní, a to buď slámou nebo minerální vatou,“ shrnula průběh prezentace Eliška Knížková.

Na faráři Tomáši Karlovi, který v současné době musí platit za vytápění fary 30 tisíc korun ročně, protože používá nákladné akumulačky, nyní bude, aby se rozhodl pro optimální variantu. „Určitě jsou pro něj práce studentů přínosem. Nyní je bude konzultovat s odborníky a hlavně musí sehnat dostatek finančních prostředků na realizaci,“ dodala Eliška Knížková.

Práce byla však inspirující i pro samotné studenty a učně. Získali řadu zkušeností, naučili se, jak působit ve firmě, komunikovat s odbornými poradci, vytvořit návrh řešení a ve finále umět své práce obhájit. „Zkrátka si prostřednictvím projektu vyzkoušeli něco, k čemu by se při běžné výuce nedostali příležitost,“ dodala Knížková.