Zástupci sdružení hotelů, kterých je zhruba deset procent z celkové lůžkové kapacity, chápou, že provozovat tak velký Skiareál, jakým špindlerovský je, není jednoduché a ani levné. „Aleje třeba pružně reagovat na situaci. Například v souvislosti se sněhem a počasím," doplnil člen výkonného výboru Vladimír Bárta.

Doby se mění. A tak to, co bylo běžné před dvaceti lety, dnes zdaleka neplatí. Obrázek, na kterém lyžař v největším krkonošském středisku podupává už půl hodiny před zahájením provozu vleků ve frontě, je skutečně značně vzdálenou minulostí.

Nabídka aktivit je dnes rozmanitá

„Jezdí sem různá klientela. Starší lidé berou mnohdy horské středisko jako oázu klidu a představuje pro ně typ lázeňského oddychu," popsal situaci Vladimír Bárta. „Většina lyžařů nedrhne kopec celý den. Zajezdí si pár hodin a pak hledá jiné vyžití. Je tu nepřeberné množství aktivit. Ale dopolední půldenní permanentku na lyže si nekoupíte," dodal hoteliér.

Podle zástupců občanského Sdružení provozovatelů penzionů a hotelů by cena celodenní jízdenky měla být například nějak zohledněna vzhledem k letošnímu nedostatku sněhu. Uvádějí, že v provozu je čtyřicet procent kapacity nabízených tratí. Ale permanentku to nezlevňuje.

Nutno ovšem podotknout, že podle aktuálního ceníku Skiareálu, který platí od 6. ledna, přijde dospělého celodenní skipas o stovku levněji než v exponovaném období Vánoc, tedy na 750 korun. Když půjde lyžař na svahy pouze odpoledne, uhradí od 13.30 hodin ještě o 230 korun méně. „Spolupráce se špindlerovskými ubytovateli je nastavena z našeho pohledu dobře a my ji plníme, jak jsme při převzetí Skiareálu deklarovali. Řešíme spoustu věcí už více než rok. I se zástupci zmíněného sdružení se pravidelně scházíme. Permanentka o Vánocích sice zdražena byla, ale návštěvnost jsme měli stejnou jako minulý rok, takže ji navýšení ceny neovlivnilo," konstatoval ředitel Skiareálu Čeněk Jílek.

Je to běh na dlouhé tratě

„Bude zřejmě dlouho trvat, než se podaří Špindlerovu Mlýnu odpárat značku snobského centra, která nás pobuřuje. Ale musíme se pokusit vytvářet přívětivější tvář. Nemůžeme říct, že by s námi zástupci Skiareálu nespolupracovali vůbec. Ale představujeme si konsensus v širším rozsahu. A na tom bychom se rádi dohodli," konstatovala Petra Španihelová z hotelu Sněžka.

Špindl nechce být střediskem jen pro milionářePomalu každý den je vídáme v televizních zprávách. Různé „velmi důležité osobnosti", které se producírují před kamerami, jako by jen jim patřil celý Špindl a prý z něj dělají Aspen.

Kde jsou časy, kdy se lyžaři řadili ve frontách na lanovky a vleky. Letos je tu podle mnohých draho. „Cena za celodenní permanentku přes Vánoce ve výši 850 korun je přemrštěná," myslí si nejeden lyžař. Drahota vadí i některým hoteliérům. Zpěváci, milionáři a české missky ubytovací kapacity podle nich nezaplní. „Z médií to vypadá, jako by sem nikdo jiný nejezdil. Celebrity tu však jsou tak týden v roce, a to ještě jen kolem Silvestra," podotýká Petra Španihelová z hotelu Sněžka, jež působí i ve výkonném výboru občanského Sdružení provozovatelů hotelů a penzionů. „Jeho prostřednictvím se chceme pokusit o lepší prezentaci střediska. Dohodnout se a rozšířit spolupráci se Skiareálem," dodává hoteliérka.

Provozovatelé ze Slovenska při převzetí Skiareálu loni dekarovali, že přišli jako sousedé a že se tak chtějí chovat. „Zatím však spolupráce moc nefunguje," míní majitel penzionu Monika Vladimír Bárta. Ředitel Skiareálu Čeněk Jílek však vidí situaci jinak. „Balíček Ski and Stay, který zvýhodňuje lyžaře ubytované ve Špindlerově Mlýně, využilo 130 ubytovatelů oproti loňským 75. A zájem o slevy pro třídenní a šestidenní ubytované stoupl proti loňsku dokonce o sto procent. Myslím, že děláme vše pro spokojenost klientů," řekl Deníku a dodal: „Sdružení je pouze jedním z našich partnerů a zastupuje zhruba desetinu z celkových 15 tisíc lůžek."