„ÚOHS se s naším názorem neztotožnil, byť jsme ho konzultovali s mnoha právníky. Náš postup považujeme za správný. Bohužel, názor úřadu je jiný,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl.Zdroj: ŘSDŘeditelství silnic a dálnic nyní prostuduje rozhodnutí ÚOHS a zváží další kroky. „Máme dvě možnosti. Buď podáme odvolání k předsedovi ÚOHS nebo budeme respektovat vydané rozhodnutí a vrátíme se k hodnocení nabídek uchazečů. Běží nám patnáctidenní lhůta na odvolání, ale rozhodně nebudeme čekat 15 dní. O dalším postupu rozhodneme v nejbližších dnech,“ zdůraznil v pátek Mátl.

Každopádně se jedná o další komplikaci, která výrazně prodlouží termín zahájení stavby dálnice. ŘSD původně plánovalo začít stavbu D11 v Královci 19. prosince. Sdružení stavebních firem MI Roads, Metrostav TBR, Doprastav, Subterra a Duna Aszfalt se však odvolalo k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zablokovalo podpis s vítěznou polskou firmou Budimex a zahájení prací.

„Znamená to pro nás obrovskou komplikaci. Čtyři měsíce jsme už mohli dálnici u Trutnova stavět, chtěli jsme začít loni v prosinci. Těžko odhadovat, o kolik se nyní zpozdí zahájení stavby, to jsou předčasné úvahy. Uvidíme, jak budou procesy pokračovat. Každopádně vzniká minimálně půlroční zdržení oproti původně plánovanému začátku výstavby napojení na polskou dálnici,“ poznamenal Mátl.

Generální ředitel ŘSD v podcastu na webu ŘSD řekl, že by byl nerad, aby vstup zahraničních společností na český trh znamenal to, že boj se bude odehrávat jinde než jen při podávání nabídek a bude se bojovat na úřadech.

„Na druhou stranu je to regulérní boj podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Pokud neúspěšní uchazeči mají pocit, že se jim křivdí, a že zadavatel rozhodl v rozporu se zákonem, tak mají právo se odvolávat, a úřad o tom rozhoduje. Náš postup ale považujeme za správný. Dosud jsme případy, které přezkoumával ÚOHS, vyhrávali, jako v případě D6 nebo D3. Teď rozhodl o D11 jinak,“ uvedl Mátl.

Zůstává přesto optimistou a věří, že se stavbu dálnice D11 u Trutnova podaří brzy rozběhnout. „V České republice se staví dálnice jako nikdy v historii. Máme rekordní rozestavěnost. Budeme stavět a zahajovat další úseky. Nastala dílčí komplikace na významném úseku na D11, ale věřím, že to bude pouze dílčí epizoda. Třeba za dvě měsíce si na tuto komplikaci nikdo nevzpomene, protože dálnici začneme stavět. Jako první chceme vybudovat první tři kilometry u hranic s Polskem a snad je stihneme dostavět i přes tuto komplikaci do konce roku 2025, jako bylo plánováno.“

V pondělí 8. dubna zahájí ŘSD stavbu dálnice D35 na trase Džbánov - Litomyšl. Úsek dlouhý 7,6 km postaví za 3,4 miliardy korun polská stavební firma Budimex SA. Ta vyhrála výběrové řízení i na D11 u Trutnova. Odvolání konkurenta MI Roads však zahájení prací neumožnilo.

ÚOHS vysvětlil rozhodnutí o D11 u Trutnova

„ŘSD nyní může buď rozhodnutí respektovat již v 1. stupni a opakovaně provést výběr dodavatele nebo může proti tomuto rozhodnutí podat rozklad k předsedovi ÚOHS,“ řekl Deníku mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda k tomu, že ÚOHS zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 z Trutnova. „Úřad zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele, neboť zadavatel pochybil, když vybral k uzavření smlouvy dodavatele Budimex SA, ačkoliv nabídka tohoto dodavatele nesplnila podmínku technické kvalifikace na doložení požadovaného referenčního plnění týkajícího se novostavby tunelu,“ konstatoval mluvčí ÚOHS Martin Švanda a dodal, že rozhodnutí je nepravomocné.