Byl to ambiciózní projekt: V Liberci byste sedli na speciální „vlakotramvaj“ a ta by vás bez přestupů dovezla do Jablonce nad Nisou, nebo i Tanvaldu, Hrádku nad Nisou a pak ještě dál, do Žitavy, Harrachova a Polska.

Využívala by přitom jak stávajících železničních tratí, tak nově postavených kolejí. Projekt s názvem Regiotram Nisa ale v roce 2007 vláda zastavila, potřebné 4 miliardy na něj neměla. Zůstala po něm pouze „díra“ v podobě 78 milionů, které Liberecký kraj vložil do studií, plánů a dokumentací.

Přestože politici se zaklínali, že Regiotram Nisa nezemřel, a hledali zdroje peněz v Bruselu, během výměny krajské i parlamentní vlády projekt zkrátka vyšuměl. A na Liberecku vládnoucí ČSSD ho oživovat nechce.

„Není v silách Libereckého kraje původně naplánovaný projekt Regiotram Nisa zrealizovat v plném rozsahu,“ přiznává Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu. Zároveň ale dodává, že projekt, který se za léta příprav vypracoval, nepřišel vniveč. Podařilo se z něj realizovat dílčí části, například dopravní terminál v Tanvaldu. I ten měl být původně součástí celého monstrprojektu.

„Z hlediska investiční a technické náročnosti se realizují přestupné terminály ve stylu „hrana-hrana“, kdy se vystoupí z vlaku a přestoupí na tramvaj, ovšem tak, aby nebránily budoucí možnosti provozu systému „tram-train“,“ vysvětlil Sepp. Příkladem může být i právě dokončovaný dopravní terminál v Turnově. Ten vyrostl v sousedství vlakového nádraží, přestup – v tomto případě na autobus – tedy budou mít cestující usnadněn.

Projekt Regiotramu inspiroval i další úpravy na železnici. „Podařilo se zmodernizovat trať Liberec – Hrádek nad Nisou, byla znovu zprovozněna trať Harrachov – Szklarska Poreba, kde se budeme snažit o zajištění dalšího provozu už bez přestupů,“ uvádí radní.

O prospěšnosti Regiotramu je přesvědčen i Martin Půta, starosta Hrádku nad Nisou a zároveň krajský zastupitel. Hrádek měl být propojen s krajským městem a Polskem a Německem právě Regiotramem. Půta ale soudí, že projekt byl předražen. „Obsahoval řadu užitečných řešení. Na druhou stranu, za těch 78 milionů, které stálo jenom papírování, se přitom mohlo opravit mnoho kilometrů železniční trati kdekoliv na Liberecku,“ kritizuje.

Tomáš Lánský