Mezi Horním Starým Městem a Poříčím mohou lidé cestovat pohledným kloubovým autobusem. Provozovatelé městské hromadné dopravy ze společnosti Osnado začali testovat hybridní kloubový Mercedes Benz Citaro G BlueTec Hybrid.

„Autobus kombinuje výhody elektrického a dieselového pohonu. Tento hybridní pohon umožňuje absolvovat část trasy v elektrickém, bezemisním módu,“ přiblížil novinku ředitel společnosti Osnado Milan Kovář a dodal, že funkce je určena například pro průjezdy přes historická centra měst a další lokality, kde je šetrný provoz vítaný.

„Cestující mohou během února posoudit i komfort jízdy. Výhoda elektrického a dieselového motoru je považována za technologický mezistupeň na cestě k nulovým emisím,“ konstatoval ředitel Kovář. Hybridní autobus může dosáhnout úsporu spotřeby pohonných hmot dvacet až třicet procent. „Ověřit provozní parametry a reálně dosahovanou úsporu je právě cílem únorových zkušebních jízd v Trutnově,“ dodal Milan Kovář. Kromě hybridního vozidla testovalo Osnado elektrobus v zoologické zahradě Dvůr Králové a skibus v Krkonoších.

Parametry vozu

• hybridní pohon zajišťují 4 elektromotory s výkonem 320 kW
• čtyřválcový naftový motor má objem 4,8 litru, výkon 160 kW a
dobíjí baterie, umístěné na střeše
• elektromotory při brzdění fungují jako generátory

Hybridní autobus s německou poznávací značkou bude Osnado testovat během února v rámci spolupráce se společností EvoBus Bohemia.

„Pro nás řidiče se toho moc nemění. Elektrický pohon se automaticky přepíná, když je dobito. Nedá se říct, že by pak byl autobus úplně tichý. Motor je slyšet,“ konstatoval včera řidič Gerhard Efler, než s vozem vyjel na trasu z odbočky u Lhoty. Společně s kolegou ukázal i malý dieselový motor, na který je napojený generátor. Ten vyrábí elektřinu, která přes baterie na střeše putuje do elektromotorů umístěných na kolech zadní a střední nápravy.

Pro cestující je kromě komfortu uvnitř vozu důležitá i jedna změna. Dveře autobusu otvírají samoobslužně tlačítky. „Je to pěkný, prostorný a pohodlný autobus,“ komentoval jízdu do Horního Starého Města například cestující Josef Farský.

Zda bude tento moderní vůz v budoucnu brázdit trutnovskými ulicemi, je zatím otázkou. Stojí totiž patnáct milionů korun.