Jediný, komu tento článek udělá radost, budou patrně vegetariáni. Zdražuje totiž maso. Dlouhodobý průzkum Českého statistického úřadu potvrdil smutný trend, že v Libereckém kraji je z celé ČR nejdražší vepřové a hovězí.

Zemědělci mají jasné vysvětlení. Dovoz. Zatímco kvalitní české maso mizí za hranicemi, na pulty českých supermarketů putuje to z Polska, Španělska, Dánska nebo Belgie. Dotace zemědělcům v EU prý tak zdeformovaly trh, že chov prasat nebo hovězího dobytka je u nás v podstatě prodělečný.

„Liberecko bylo vždycky krajem hovězího. Oblast je dost hornatá a bylo logické, že rozsáhlé pastviny musel někdo spást. To už ale dnes neplatí,“ smutně přiznává Jiří Teplý, místopředseda Okresní agrární komory Liberec a Jablonec nad Nisou. Živá zvířata na maso dnes chová jen pár odvážlivců, na mléko se to rovněž nevyplatí. Se zánikem poslední mlékárny v kraji, Plastcomem v Příšovicích, se farmáři dostali do područí diktátu německých mlékáren. A ty mají tvrdou politiku.

                    Maso infograika 0904

„Třeba výkupní cena mléka v poslední době klesla o 30 haléřů na litr. Nikdo se se zemědělci nebaví, nikoho nezajímá, kolik zaplatí za naftu. Cenu jim prostě nadiktují. A nemůžeme říct krávám, aby měsíc nedojily, protože je zrovna cena dole,“ krčí rameny Teplý.

Maso se dnes na pulty supermarketů dostává způsobem „Nalož a přivez“. Na jatkách, třeba v Polsku, se zvíře porazí, rozbourané přiveze v kamionech a odtud putuje přímo k prodejcům.

Řešení dosud nevymysleli ani rychle se střídající ministři zemědělství, ani sami farmáři. Místopředseda Regionální agrární rady Robert Erlebach soudí, že malochovatele může zachránit jedině takzvaný prodej ze dvora, oblíbený způsob kontaktu zemědělce se svým zákazníkem v západních zemích. „U nás to ještě příliš nefunguje, ale když už někdo prodává mléko, vajíčka, není takový problém nechat si zvíře porazit na jatkách a maso prodávat třeba jednou v týdnu přímo na farmě,“ vysvětluje chovatel.

Kupující pak akceptuje i mírně vyšší cenu výměnou za skutečnost, že čerstvost a původ masa je zde garantován. „Každý pak ocení, že vidí prostředí, kde zvířata žijí a může se přesvědčit, jak je s nimi zacházeno,“ dodává Erlebach.

Z prodeje ze dvora pak těží i samotná zvířata. Pakliže hospodář vidí, že zákazník žádá maso z čistých chovů, kde se zvířata prohánějí venku na zelené pastvě, uzpůsobí tomu svůj chov.