Rozdíl v postupu prací je velký. Vnímá to také ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. "Poláci jsou na tom v tuto chvíli bohužel lépe než my. Staví poměrně intenzivně, jejich dálnice by měla být v provozu v první polovině roku 2024. My jsme na tom hůře, dálnici máme v tuto chvíli v přípravě, snažíme se všemi možnými silami dohnat zpoždění, které zde nastalo mezi roky 2010 a 2014, tak abychom dálnici zprovoznili co nejdříve po dokončení a zprovoznění polské S3," uvedl ředitel ŘSD.

Zatímco v Polsku se intenzivně staví, budují se mosty a tunely v bezprostřední blízkosti hraničního přechodu Lubawka/Královec, česká strana má v současné době vykoupených 65 procent pozemků mezi Trutnovem Stříteží a Královcem a teprve se připravuje k zahájení stavby. V úseku Jaroměř - Trutnov se ŘSD nedostalo ani k tomu, situaci komplikuje odvolání proti územnímu rozhodnutí od majitele pozemků v Hajnici.

Výstavba polské rychlostní silnice S3 u českých hranic v úseku Kamienna Góra - Lubawka.
Jako půlka Cheopsovy pyramidy. Podívejte se, jak jde Polákům stavba dálnice

"Polská legislativa je z hlediska přípravy liniových staveb výrazně jednodušší. Dokáží v rámci stavebních povolení rovnou získávat i pozemky. My se snažíme maximálním způsobem urychlit přípravu stavby dálnice jak v úseku z Trutnova na hranice, tak mezi Jaroměří a Trutnovem. Tam narážíme na problém odvolání pana Holubce proti územnímu rozhodnutí. Mezi Trutnovem a hranicemi jsme výrazně rychlejší. Vykupujeme pozemky, zpracováváme zadávací dokumentaci stavby. Věřím, že letos na konci roku začneme soutěžit zhotovitele, a v roce 2023 zahájíme stavbu," oznámil ředitel ŘSD.

Za dva roky přitom už Poláci budou jezdit až k hranicím po dálnici, na přechodu v Královci však budou muset čekat minimálně dva roky na propojení na českou D11.

Výstavba polské S3 v úseku Kamienna Góra - Lubawka.
Poláci už pokládají na rychlostní silnici S3 v Lubawce asfalt. Končí v polích

"Největší diskuse je o tom, jak překlenout dvouleté období, které vznikne mezi dokončením polské dálnice S3 a naší D11 v úseku mezi Trutnovem a státní hranicí, kde doprava povede po stávající silnici I/16. Hledáme cesty, abychom co nejméně zatížili obce na silnici I/16, nepustili tam kamionovou dopravu, udělali různá technická opatření na stávající komunikaci tak, aby situace neohrožovala život v obcích," řekl Mátl.

Na očekávané problémy s kamionovou dopravou upozornil hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček. Připravuje kvůli tomu jednání s ministry dopravy obou zemí. "Problémem pro jednání mezi Českem a Polskem zůstává sjednocení představ o tom, jak bude vypadat doprava v příhraničí v době ukončené dostavby S3, kdy naše silnice nebude schopna pojmout v plném objemu nákladní dopravu z polské strany. Budu však dále trvat na dosavadním stanovisku a platnosti systému výjimek povolujících průjezd nákladní dopravy na české straně a v souvislosti s tím připravuji dubnové setkání ministrů dopravy obou zemí," uvedl hejtman.

Úsek Jaroměř - Trutnov naváže na dálniční trasu Hradec Králové - Jaroměř, která byla otevřená 17. prosince 2021.
Majitel pozemků v Hajnici komplikuje přípravu D11. Dohoda je možná, tvrdí

Rapidního nárůstu dopravy se obávají obce na Trutnovsku, přes které budou auta z dálnice projíždět. První na řadě bude Královec. "Život v obci to radikálně ovlivní, naroste doprava jak osobní, tak kamionová," konstatoval starosta Královce Tibor Terbák, který přiznal, že už ho kontaktují provozovatelé spedičních firem a sondují situaci. Na hranicích je v současné době zákaz vjezdu vozidel nad 9 tun.

Dálniční odpočívadlo v Bernarticích bude největší, které se staví u českých dálnic. Bude mít benzínku, parkoviště pro kamiony a další vybavení.
Bernartice netěší, že ztratí kvůli dálnici klid. Bojí se odpočívky s kamiony

"Volají zástupci kamionových firem a ptají se, jestli se tudy dá projet, jaké je omezení a jak vysoké jsou pokuty při překročení nosnosti 9 tun. Poláci řeknou na rovinu, že se jim vyplatí zaplatit pokutu, a že ušetří, místo toho aby jeli jiným směrem. Není to bodový přestupek a raději risknou, že je jednou za čas policisté zastaví. Když je chytí, tak dostanou pokutu a kamion jede dál. Na hranicích není ani prostor, kde by se kamiony otáčely, za plného provozu je to nemožné," přiblížil situaci starosta Královce. Podle něj budou kamiony jezdit přes Královec dál. "Značka pro ně není zeď," poznamenal Terbák.

Při jednání v Polsku zazněla také nová informace o tom, že Poláci chtějí pokračovat v budování dálniční sítě i směrem na Kudowu Zdroj - Klodzko k hraničnímu přechodu s Náchodem a na Jakuszyce k hraničnímu přechodu Harrachov.

Ve Zlaté Olešnici je v plném proudu rekonstrukce silnice první třídy. ŘSD tam staví nový most.
Zlatou Olešnici děsí pomalé tempo D11 a nával z Polska, nemá ani chodník