Vyplývá to ze středečního jednání na trutnovské radnici mezi vedením města a představiteli krajské Správy ŘSD. Ti přislíbili prověřit a v rámci harmonogramu stavby urychlit zprůjezdnění dálničního úseku mezi Poříčím a Stříteží.
Na jaře příštího roku ŘSD vysoutěží dodavatele stavby Špitálského mostu u kina a ještě na konci roku 2023 plánuje její zahájení. Špitálský most leží na nejvytíženější křižovatce města a je v nevyhovujícím stavu. Čeká ho demolice. Nahradí jej nová betonová konstrukce s podchodem pro pěší a cyklisty. "Město se na opravě Špitálského mostu bude podílet jak finančně, tak vybudováním nové lávky v těsné blízkosti, která zajistí obslužnost objektu bývalé polikliniky," konstatoval starosta Trutnova Michal Rosa.
Maketa nového Špitálského mostu u kina Vesmír v Trutnově.
Jedním z klíčových témat byla výstavba dálnice z Trutnova. "ŘSD přislíbilo zahájení dálniční stavby v roce 2023. Aktuálně mají vykoupeno 60 procent pozemků a letos v dubnu budou žádat o stavební povolení. Jde o jeden z nejdražších úseků dálnice v celé ČR," připomněl Michal Rosa.
Předpokládaná cena za 21 kilometrů dlouhý úsek dálnice byla 13,4 miliardy korun, lze však předpokládat její nárůst. "Zpracovává se dokumentace pro provedení stavby. V dubnu bychom chtěli zahájit stavební řízení. Stavba potrvá i přes velký počet objektů tři roky, probíhat má v letech 2023 - 2026. Tento úsek má stát zhruba 15 miliard. O stavbu se bude pravděpodobně ucházet konsorcium firem, nikoliv jedna," řekl Deníku ředitel krajské Správy ŘSD v Hradci Králové Marek Novotný.
O jeden a půl kilometru kratší úsek Jaroměř - Trutnov by měl přijít na 12 miliard korun. Vybudování 22,4 km dlouhé dálnice mezi Hradcem Králové a Jaroměří, po které se jezdí od 17. prosince loňského roku, stálo 4,2 miliardy. Na Trutnovsku bude ŘSD stavět na rozdíl od nově otevřeného úseku na Hradecku a Náchodsku v kopcovitém terénu, na trase mezi Jaroměří a Královcem vzniknou vedle mostů, mimoúrovňových křižovatek a protihlukových stěn také tři tunely (Výšinka, Poříčí, Zlatá Olešnice).
"ŘSD přislíbilo prověřit a v rámci harmonogramu stavby nastavit co nejdříve zprůjezdnění úseku Poříčí-Střítež, byť třeba pouze v režimu 1+1 na polovině dálnice, abychom přes nově vystavěnou Elektrárenskou ulici odklonili dopravu z Polska mimo centrum města. Úsek tak poslouží jako obchvat Trutnova. Pokud se částečné zprůjezdnění podaří, nesmírně to Trutnovanům pomůže a uleví. V rámci zpřístupnění komunikace v Elektrárenské ulici se nám podařilo domluvit vybudování chodníku pro pěší," přiblížil starosta Trutnova, o čem se zástupci ŘSD debatoval.
"Šlo by o úpravu etap výstavby tak, aby byla jedna část zprovozněna přednostně, zprovoznili bychom ji v polovičním profilu dálnice, aby ulehčila dopravě v Trutnově," vysvětlil šéf krajské Správy ŘSD. "Budeme se snažit zapracovat do harmonogramu stavby zcela oprávněné požadavky ze strany města Trutnova. Jedná se však o geograficky složité místo, výstavba nebude jednoduchá," dodal Marek Novotný.
Jak upřesnila mluvčí trutnovské radnice Michaela Dědková, v případě nové silnice v Poříčí v Elektrárenské ulici se jedná o úsek dlouhý zhruba 900 metrů. Jeho část povede pod budoucím velkým dálničním mostem v Poříčí a přes neobydlené území. Propojí Náchodskou a Voletinskou ulici. "ŘSD komunikaci v Elektrárenské ulici vybuduje celou včetně chodníků. Město pak chodníky a část protihlukových zdí dostane do správy. Vybudování této komunikace město Trutnov podmínilo ve svém stanovisku pro územní řízení dálnice D11. Měla by sloužit jako přístupová silnice pro výstavbu dálnice, abychom odlehčili obyvatelům Poříčí," vysvětlila Dědková.
"Elektrárenskou ulicí se usilovně zabýváme. Stavbu jsme zařadili jako vyvolanou investici. Projednává se územní řízení, budeme žádat o územní rozhodnutí," uvedl k nové silnici v Poříčí ředitel krajské Správy ŘSD.
Starosta Trutnova Michal Rosa v předchozím týdnu jednal o dopravě i s hejtmanem Martinem Červíčkem kvůli řešení situace v úseku Trutnov - Královec v souvislosti s dřívějším dokončením dálnice z polské strany na státní hranici. "Hejtman mě informoval, že řešení dopravní situace ve zmiňovaném úseku, zejména v době před dokončením výstavby D11, je také jednou z krajských priorit v regionu Trutnovska," sdělil.
Pro zmírnění očekávané dopravní zátěže se připravuje například povolení nákladní dopravy pouze na výjimky, rekonstrukce silniční sítě v úseku Prkenný Důl - Trutnov, rekonstrukce silnice I/16. "Požádal jsem ještě o zavedení vysokorychlostního vážení, abychom i vzhledem k výjimkám pro nákladní dopravu udrželi v daném úseku striktní režim hned od začátku," dodal Rosa.