Skutečně srdečné přivítání do školního roku letos stát kantorům přichystal. Takovou bídu, jaká je letos čeká, ještě ředitelé škol nezažili.

Ministerstvo jim osekalo o třetinu peníze na neinvestiční, čili provozní výdaje, sebralo i pastelkovné a rodiče prvňáčků tak budou osm stovek mnohde platit ze svého. Není na pomůcky, není na učebnice. Salátová vydání učebnic se stanou ještě salátovějšími a dokonce hrozí, že ředitelé budou muset sáhnout na platy učitelů.

„Je to skutečně katastrofa, takovou nouzi jsem ještě nezažil, co jsem ředitelem," řekl ředitel Základní školy v Lázních Bělohrad na Jičínsku Jaroslav Jirásko. „Na druhém stupni máme učebnice kolem sedmi let staré, pokud se dají ještě nazvat učebnicemi, ale o nákupu nových si můžeme nechat zdát. Hodně nás stojí zaplacení plaveckých kurzů, o ty žáky nechceme připravit, a také nešťastné výplaty nemocenské, u které nevíme, kolik jí bude. Zbývá naprosté minimum. A to na tom nejsme ještě zdaleka nejhůř," posteskl si.

Prostředky na neinvestiční výdaje, které škola dostává od státu, podle Jiráska klesly oproti loňsku o třetinu a škola se už musela domluvit s rodiči, že po nich asi bude chtít pastelkovné. Ve hře je ještě pomoc radnice, ale městská pokladna není bezedná a propad příjmů nelze touto cestou řešit každý rok. Školy se snaží nakoupit aspoň učebnice pro prvňáčky, na vyšší ročníky už nezbývá.

„Už teď máme neinvestiční prostředky vyčerpány a ocitli jsme se dokonce 50 tisíc v minusu. Sice také žádáme našeho zřizovatele, tedy město, aby nám pomohl, ale budeme nejspíš přesto nuceni sáhnout do mzdových prostředků a převádět z nich peníze na neinvestiční výdaje," přisvědčil ředitel Základní školy Heřmanův Městec na Chrudimsku Stanislav Mráz.

V jedné lanškrounské škole si dokonce kantoři vyrábějí učebnice sami. Napíší, vytisknou, dají do kroužkové vazby.

Problémy mají jak vesnické, tak i velké školy ve městech. „Zápasíme s tím letos stejně jako na všech jiných školách. Učebnice nakupujeme na úkor ostatních učebních pomůcek. Musíme to letos nějak vydržet a doufat, že bude zase líp," řekl ředitel hradecké základní školy Sever Milan Kučera.

„Ještě do loňska jsme si mohli dovolit fond učebnic aspoň částečně obnovovat. Letos jsme je pořídili pouze pro prvňáčky a tím to bohužel skončilo. Některé jsou přitom už skutečně v salátovém vydání," přiznala ředitelka Základní školy Josefa Ressla Světlana Divecká.

Za poslední čtyři roky se státní příspěvky školám na neinvestiční výdaje snížily z 1,6 miliardy korun v roce 2007 na letošních zhruba 400 milionů. Z těchto peněz ale musejí školy zaplatit i další nutné výdaje, jako jsou například pronájmy bazénu na povinnou výuku plavání, pojištění, cestovné, ochranné pomůcky a zejména náklady na nemocenskou učitelům, které by ale měly logicky patřit spíše mezi mzdové náklady. Na učebnice tak už letos školám prakticky nic nezbylo.

Výbava prvňáčka vyjde na 3000

Aktovka 1000 až 3000 Kč
Batůžek 350 Kč a více
Sáček na cvičky 160 Kč
Kufřík na potřeby do lavic 180 Kč
Lepidlo rolovací 25 Kč
Obaly 4,50 až 8 Kč
Zástěrka na výtv. výchovu 150 Kč
Desky na sešity malé i velké 80 Kč
Tempery velké asi 90 Kč 65 Kč
Pastelky 6 ks 25 Kč
Fixy od 10 až 50 Kč
Štětce 20 až 25 Kč
Kelímek na vodu 12 Kč
Penál vybavený 200 Kč
Penál jednopatrový 160 Kč

Celkem: zhruba 3000 Kč

Protestují už i nakladatelé

Téma učebnic je podle prezidentky Asociace ředitelů základních škol Hany Stýblové tématem, které ředitelé škol v letošním roce vyřešili velmi snadno.
„Měli finanční prostředky většinou jen na to, aby je koupili dětem v první třídě. To jsou učebnice, které ve fondu nezůstanou, protože se dětem nechávají. Mám pocit, že většina škol letos nekoupila ani učebnici," poznamenala.

Roli „skrblíka" státu musí stále častěji suplovat radnice jako zřizovatelé škol. K protestům se již připojili knihkupci a nakladatelé, kteří na bídě základních škol prodělávají také a žádají vládu, aby letos přímo na nákup učebnic poskytla 200 milionů korun. Tolik zhruba činí roční výnos ze zvýšení DPH u knih. Ministerstvo sice přislíbilo nápravu, ale až příští rok.

Kvůli poklesu odbytu navíc nakladatelství nemají prostředky na investování do aktualizací a do vývoje nových učebnic. Knihy, ze kterých se děti učí, se tak stávají nejen fyzicky, ale i obsahově zastaralé. Ředitelé se jen usmívají nad dohady, že stejně papírové knihy vystřídají během pár let počítače a menší tablety.