Na rychlou obnovu ale chybí správě silnic peníze a nemá je ani zřizovatel - Liberecký kraj. Nákup tak bude rozložen nejméně do deseti let, řekl v úterý ředitel správy silnic Jan Bergler.

Krajská správa silnic s více než půlmiliardovým obratem a 340 zaměstnanci je příspěvkovou organizací kraje. Na nákup nových strojů už vypsala veřejnou soutěž. Nakoupit chce minimálně deset nových vozů včetně výměnných nástaveb, určených na údržbu komunikací. Součástí zakázky je i záruční a pozáruční servis a zaškolení obsluhy a údržby. Nabídky musí být krajskému úřadu doručeny nejpozději 26. září.

Liberecký kraj je po Praze rozlohou nejmenší v zemi, údržba komunikací zejména v zimě však patří vzhledem k členitosti terénu k nejnáročnějším. Krajská správa silnic zajišťuje zimní údržbu téměř 2100 kilometrů krajských silnic druhých a třetích tříd. Neudržuje se 83 kilometrů silnic, které jsou málo frekventované a po nichž nejezdí veřejná doprava. Krajská správa zajišťuje také údržbu téměř 400 kilometrů komunikací prvních tříd pro ministerstvo dopravy. V průměru stojí zimní údržba krajských komunikací druhých a třetích tříd kolem 143 milionů korun.

Od ledna 2012 by měla opravy a údržbu krajských silnic převzít akciová společnost Silnice LK. Založení firmy, jejímž jediným vlastníkem bude kraj, schválili v květnu zastupitelé, v obchodním rejstříku však zatím zapsána není. „Bude to výhodnější z pohledu daní, obchodní společnost navíc může být efektivnější a má možnost získat další zakázky třeba v městech a obcích a generovat zisk, který můžeme opět vrátit do oprav silnic,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp (ČSSD). Firma má ale údržbu krajských komunikací jistou jen do konce roku 2012. Na další období chce kraj poté vypsat tendr.