Jsou to v podstatě peníze vysypané na silnici. Nechat vozovky bez zimní údržby ale nelze a tak v každé obecní i městské kase musí být rezervovaná slušná suma právě na posyp, naftu, platy, opravy …

Nepovedené zimy jsou pro turisticky zaměřené regiony vždy ztrátové, v tomhle případě ale obce ušetří. A nejen ony, i kraj si pochvaluje letošní průběh. „Účet za zimu je ke konci dubna 130 milionů. V našich statistikách je to druhá nejnižší suma. Posypových dnů bylo 78, ke kalamitě nedošlo ani jednou, přestože v první půlce února k ní bylo hodně blízko," informoval Michal Friček z úřadu Královéhradeckého kraje.

„V meziročním srovnání vychází uplynulá zima jako druhá nejmírnější od sezony 2008/2009, která byla naopak nejnákladnější a vyžádala si 200 milionů korun. Na méně než letošní vyšla údržba pouze vloni, kdy stačilo 70 milionů," doplnil Michal Friček.

Vstřícnost letošní zimy k obecní kase potvrzují i ve Rtyni v Podkrkonoší. „V rozpočtu jsme měli částku 400 tisíc, utratili jsme zhruba 280. Vyjížděli jsme ještě v březnu, kdy byla nečekaná nadílka, ale jinak to šlo," řekl starosta Zdeněk Špringr. Téměř přesně 400 tisíc vyplatili za sjízdnost a bezpečnost silnic v Žacléři. „Je to normální stav, některé roky nás to stálo i mnohem víc," nahlédl do výdajů starosta Miroslav Vlasák.

Z pohledu kraje byla nejnákladnější údržba v lednu, kdy si vyžádala 50 milionů korun. V prosinci a únoru to bylo po 30 milionech.

Mírná zima ve Dvoře

S financováním zimní údržby letos obce ani města problémy neměly. „Ve Dvoře Králové byla zima mírná. Zůstala nějaká sůl, tu máme schovanou na příště a část ušetřených peněz si necháváme na konec roku, kdy už může být údržba opět potřeba. Zbytek převedeme do letních oprav komunikací," potvrdil Milan Štemberk, vedoucí provozu Technických služeb Dvora Králové.

Přestože kalamita hrozila letos pouze jednou, z pohledu silničářů zima jednoduchá nebyla. „Byla plná výkyvů. Zažili jsme celoplošnou ledovku, velké spady sněhu, hodně větrné dny, ale také teplé a slunečné období. Určitým paradoxem bylo lednové uzavření některých silnic na Hradecku kvůli vysoké vodě, což se zpravidla stává až v jarních měsících," dokládá Jiří Brandejs, ředitel Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje.

I když celkově byla zima relativně levná, některé dny přišly hodně draho. „Vydatné sněhové přeháňky někdy v první polovině února náhle způsobily problémy na mnoha místech celého kraje. Během jediného dne posypové vozy najezdily 10 tisíc kilometrů a spotřebovaly 450 tun soli a 300 tun inertních materiálů. Zásah tak přišel na tři miliony korun," připomíná nejextrémnější den uplynulé zimy náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za krajskou dopravu.