Uplatňování nových metod a forem výuky vedou k rozvoji celé osobnosti dítěte a podporují integraci do běžné společnosti. „Vrátíme se každý ke svému programu“. Tato věta denně zaznívá žákům autistické třídy.

Připravené programy na vyučování, vhodně vytvořená pracovní místa a strukturované úkoly tvoří ucelený systém metody strukturovaného vyučování, určené i dětem s poruchou autistického spektra. Takto vytvořené prostředí třídy přispívá ke klidnému a bezproblémovému plnění školních povinností.
Například netradičně začíná školní den ve všech třídách základní školy speciální.

Děti mají připraven režim dne - piktogramy předmětů a činností podle rozvrhu. Následně se všichni sejdou u kalendáře, kde určí roční období, měsíc, den, datum a aktuální počasí tak, aby každý den začínal příjemně. Opakují si společně básničku, zazpívají si, popř. zatančí. Někdy cvičí „POZDRAV SLUNCI“ nebo v řečové chvilce procvičí svá mluvidla.

Metoda, která umožňuje komunikovat dětem s výraznými obtížemi v mluvené řeči, u kterých se nedaří rozvíjet jejich řeč běžnými logopedickými postupy se nazývá výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS). Svá přání se učí vyjadřovat prostřednictvím obrázků. K tomu jim slouží tzv. komunikační knihy, kam si postupně doplňují osvojené pojmy . Výrazným přínosem knihy jsou větné proužky, sloužící ke komunikaci s nejbližším okolím.

Další používanou metodou je metoda globálního čtení. Dítě vnímá slovo jako celek: zpočátku ve spojení s obrázkem. Později slovo k obrázku přikládá. V průběhu učení čte slovo již bez podpory obrázku a učí se vyčleňovat slabiky, písmena. Postup je opačný než tradiční metoda analyticko-syntetická. Děti rády čtou ze své vlastní „globální čítanky“, kde přibývají nová slova z okruhů blízkých jejich životu. Později se daří číst i věty a sestavené texty.

Hipoterapie a canisterapie jsou mezi dětmi velmi oblíbené metody léčby pomocí zvířat. Naše škola druhým rokem spolupracuje s paní Helenou Fixovou. V kontaktu se zvířetem se děti zbavují zábran, obav a strachu. Odráží se to i v jejich řečovém projevu – snaží se dobře artikulovat, aby pejsek rozuměl povelům. Lekce jsou vždy velmi pestré, zaměřují se na rozvíjení jemné i hrubé motoriky. Mohou připnout obojek a vodítko, což není pro děti jednoduchý úkon. Mohou vést pejska a překonat překážku a to vyžaduje dobrou koordinaci pohybů a obratnost. Pozitivní prožitky ve společnosti s láskyplným zvířetem zvyšují psychickou pohodu dětí i jejich vlastní seberealizaci a sebehodnocení.

Každá třída má také relaxační koutek. Zde si děti mohou krátce odpočinout i v průběhu vyučování. Častější střídání pracovní koncentrace s relaxací napomáhá k lepším výkonům v učení.

Relaxační místnost umožňuje žákům prožitek a odpočinek. Je vybavena rehabilitačními balóny, kuličkovým bazénem, pískovničkou a řadou kompenzačních rehabilitačních pomůcek. Dalším vybavením místnosti je polohovací lůžko pro rehabilitační cvičení. Vhodná relaxační hudba pomáhá překonat handicap a umocňuje prožitek z pohybu. Kuličkový bazén láká k relaxaci a je dominantou relaxační místnosti.

ZŠ a PŠ Dvůr Králové nad Labem