Dorazit do Základní školy Mládežnická včera s mobilní technikou byla i pro novinářku skoro ostuda. Když mi se smíchem naznačili, že si nemůžu nic natáčet a ať si vezmu papír na poznámky, polil mě pot.

Čas se tam totiž, stejně jako v nedaleké ZŠ Komenského, zastavil zhruba před pětadvaceti lety. Žáci i pedagogové nechali doma mobily, tablety, počítače a v obou školách se zcela vypnuly internetové sítě. I když byl Den off-line pro všechny dobrovolný, účastnila se ho většina osazenstev. Na ZŠ Mládežnická, kde si něco podobného již vyzkoušeli v nultém ročníku loni, se do nevšední iniciativy zapojilo dokonce 490 z 500 dětí.

„Už včera jsme všechny děti, které se přihlásily, opáskovali, jako kdyby šly na festival. Málokdo si to nechal ujít," smál se zástupce ředitele Základní školy Mládežnická Michal Strnad. Každý, kdo se zapojil, dostane odznak a certifikát. Iniciativu si vymysleli paradoxně dva správci sítí v obou školách, Zdeněk Heteš a Václav Fišer. „Právě my nejlépe víme, jaké to je být neustále pod vlivem internetové a počítačové techniky. Máme radost, že se podařilo nastartovat projekt, ve kterém se aspoň na jeden den vše zastaví, život se zpomalí a můžeme dětem vyprávět, jaké to bylo dříve," podotkl Zdeněk Heteš.

Mediální učebna na Mládežnické se zaplnila starými psacími stroji, skoro předpotopní projekční technikou, gramofony, walkmeny nebo páskovými magnetofony. Ale třeba také fůrou včerejších novin, mezi kterými nechyběl ani Krkonošský deník. „Vždyť současné děti ani nevědí, jaké to je, když zašustí v rukou papír novin. Jak ráno otevřou oči, zapnou tablet nebo chytrý telefon," poznamenal Michal Strnad a vzápětí trochu smutně dodal: „Ani my dospělí na tom nejsme o moc lépe. Najednou vidíme, jak jsme na sítích závislí."

Bez mobilů a tabletů. Jako za krále Klacka, zato však v klidu

Učitelé se v obou trutnovských školách na výuku bez moderní techniky těšili. „Byla to výzva. Hlavou mi vrtalo, co žákům vysvětlím při dnešní hodině informatiky. Uvědomil jsem si, že hned na začátku hodiny zapínáme denně počítače, pracujeme s texty, fotkami. Jsme však jen uživatelé a nepřemýšlíme o principech, jak vlastně ten computer pracuje. Bylo fajn, že nás donutilo to aspoň na chvíli otočit a probrat názorně na papíře," komentoval spokojeně projekt Michal Strnad. A co Den off line přinášel dětem? „Rozhodly jsme se něco napsat na facebookovou zeď. Je to jiné než na počítači. Legrační," chechtaly se osmačky, když fixem psaly pár vtipných vět na roli táhnoucí se po zdi chodby.

„Vyzývali jsme děti, ať si přinesou nějakou fotku, že ji tam připíchneme. Jedna holčina povídá: Mám, ale v tašce na flešce," přibližoval nastalé trampoty Zdeněk Heteš. To deváťáci byli nad věcí. „Mně to je jedno, já chodím ven, počítač mě nezajímá," řekl Bohouš, ale kamarád Kuba dodal: „No jasně že ne, když máš za trest zakázaný přístup na net.." V ZŠ Komenského se žáci podivovali kopírákům a vesele zkoušeli psát na strojích. „Mně to nepíše," zlobila se jedna z dívek, které se zasekly paličky písmen. A nechápala, že enter nahrazuje ta směšná páka na boku. I učitelé prožívali zvláštní den. „Pro mě byl snad nejdelší v životě. Bez mobilu jsem přišel na to, kolik mám času. Jen doma se všichni ráno divili, když jsem jim oznámil, že nebudeme v pátek sledovat televizi ani prát prádlo," popsal pocity ředitel ZŠ Komenského Petr Horčička.