České dráhy a hradecké hejtmanství redukci spojů zdůvodnily zdražením pohonných hmot a energií a nezvýšením příspěvku státu na dopravní obslužnost o inflaci.

Od neděle již například nejezdí tři páry vlaků mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou, hned několika spojů mezi Náchodem, Broumovem a Meziměstím, ale také po jednom páru vlaků mezi Hradcem Králové a Jaroměří, Novým Bydžovem a Smidary a mezi Týništěm nad Orlicí a Borohrádkem. Po dobu letních prázdnin nepojede také jeden pár vlaků mezi Hradcem Králové a Jičínem.

Redukce devíti tratí

Změny se celkem týkají spojů na devíti tratích. Co se týče redukované trati mezi Solnicí a Rychnovem, možnost dojíždění vlakem do závodu Škoda Auto v Kvasinách u Solnice v době střídání směn zůstala naštěstí zachována.

„Redukce byla směřována zejména do vlakových spojů, které přepravují malé množství cestujících, jsou provozovány v sobotu a v neděli, případně v denních dopoledních a večerních hodinách a do vlaků, které jsou s navrženými k úpravě provozně spojeny. V úvahu byla brána také alternativní možnost dopravy autobusem," vysvětluje nepříjemné novinky společnost Oredo, jež organizuje dopravu nejen v Hradeckém, ale také Pardubickém kraji.

Toho se tolik změn v jízdních řádech netýká. Jedná se tu prakticky jen o drobné časové posuny některých spojů z důvodu zajištění návaznosti na jiné spoje.

„Případně jde také o rozšíření počtu zastávek, na kterých příslušný vlak zastavuje," píše se na webu organizátora dopravy. Hned několik vlaků bude například nově zastavovat ve stanicích Dvořisko či Třebovice v Čechách.

Zatímco v Hradeckém kraji  se tak opatřeními snížil rozsah železniční dopravy asi o půl procenta, v Pardubickém došlo naopak k nepatrnému zlepšení  dopravní obslužnosti. V Hradeckém kraji České dráhy denně přepraví kolem 45 000 lidí. Hejtmanství regionální železniční dopravu letos dotuje 363 miliony korun.

Mění se i autobusy

Mírné změny se týkají ovšem i autobusových spojů, ty jsou naopak výraznější v Pardubickém kraji. Nejedná se ovšem o tak rozsáhlé změny, jaké cestující čekaly v lednu a dubnu a které se staly terčem stovek stížností především na Orlickoústecku a Svitavsku. Vedení kraje tvrdí, že se včerejší změnou již podařilo většinu připomínek cestujících zohlednit.

„Vedle toho byla vyhodnocena vytíženost jednotlivých spojů, hlavní část změn se však týká omezení jízdy vybraných spojů o letních prázdninách," ujistila společnost Oredo. Další úpravy lze očekávat od 1. září, zásadnější změnu jízdních řádů pak opět v prosinci.