Na národním finále soutěže o nejlepší studentskou společnost, která se koná dnes v Praze, prezentují studenti Střední odborné školy podnikatelské v Trutnově svou společnost Smile Agency. Ta se zaměřuje především na pořádání kulturních akcí. Škola se tak zapojila do projektu neziskové vzdělávací společnosti Junior Achievement, jejímž cílem je zprostředkovat studentům kontakt s odborníky z praxe a rozvíjet jejich schopnosti práce a komunikace v týmu. Pokud Trutnováci vyhrají, pojednou na konci léta reprezentovat Českou republiku do norského Osla.
Pořádají především kulturní akce
Studenti do národního kola postoupili z regionálního finále, jež se konalo na konci května v Praze za účasti jedenácti nejlepších studentských společností z Čech. Ty vybrala porota na základě zaslaných výročních zpráv.
„V letošním školním roce založili žáci třetího ročníku denní formy vzdělávání dvě studentské společnosti. Do soutěže se ale rozhodla zapojit jen Smile Agency, jejímž prezidentem je Josef Mádle,“ uvedla Petra Velebová, která na škole vyučuje odborné předměty, a pokračovala: „Studentská společnost je sdružení, které podniká jako sdružení fyzických osob. Studenti do ní vkládají svůj vlastní kapitál a svým podnikatelským šarmem a umem ho buď rozmnoží, nebo o něj mohou přijít.“
Smile Agency během školního roku realizavovala čtyři akce, ve třech případech spolupracovala se zdejším stacionářem, s nímž SOŠP spolupracuje již delší dobu. Jednalo se o mikulášskou zábavu, vánoční benefiční koncert ve Dvoře Králové, obě školní studentské společnosti se podílely na pořádání maturitního plesu školy a poslední akcí, o jejíž organizaci a moderování byla Smile Agency požádána, byl ples horské služby v Peci pod Sněžkou.
První účast a hned postup do finále
Do projektu studentských společností se Střední odborná škola podnikatelská v Trutnově zapojila první rok. „Malinko jsme měli představu, s jakými projekty do soutěže studentské společnosti postupují, protože Junior Achievement pro nás pořádala školení. Na něm nám činnost společností představili, zhlédli jsme výroční zprávy z minulých let a některé nejasnosti mohli případně konzultovat. Velmi oceňujeme, že jsme hned postoupili do národního kola,“ poznamenala Velebová, jež je zároveň vedoucí jedné ze společností, a dodala: „Studentskou společnost studenti založili v rámci nepovinného předmětu ve škole. Snažili jsme se je s kolegou Zdeňkem Vítem motivovat tím, že mají jedinečnou šanci si teoretické znalosti vyzkoušet v praxi.“
V dnešním národním finále se sejde deset nejlepších studentských společností z celé republiky – pět z Čecha a pět z Moravy. Studenty čeká prezentace svých činností v limitu maximálně čtyř minut za účasti poroty a zástupců ostatních studentských společností. Poté porota zhodnotí a oboduje jednotlivé výkony a každou společnost ještě čeká panelová diskuze s porotou za zavřenými dveřmi v rozsahu asi patnáct minut. Nejlepší studentská společnost pojede koncem léta reprezentovat Českou republiku do norského Osla na mezinárodní finále.
Studentská společnost Smile Agency přišla s krásnou myšlenkou. Kromě toho, že pořádá kulturní akce, do jejich organizování se snaží zapojit také klienty trutnovského stacionáře. Prezident společnosti Josef MÁDLE k tomu říká. „Když jsme zakládali společnost, chtěli jsme, aby se o nás hodně vědělo, proto jsme si zvolili pořádání kulturních akcí. Kromě toho jsme chtěli pomoci lidem, kteří to nejvíce potřebují. A protože škola spolupracuje s místním stacionářem, logicky jsme si ho také ke spolupráci vybrali.“
Kdo vymyslel název Smile Agency?
Byla to kolektivní práce. Při vymýšlení jména padlo několik návrhů. Věděli jsme, že chceme, aby v něm bylo slovo úsměv. Nakonec jsme český název převedli do angličtiny.
Kolik má společnost pracovníků?
Je jich celkem osm. Kromě mě jako prezidenta v ní je finanční ředitel Jan Gult, marketingový ředitel Radim Kolbe a výrobní ředitel Pavel Kopitz. Dále ještě máme personální ředitelku a řadové pracovníky.
Počítali jste s tím, že uspějete v regionálním kole soutěže?
Když jsme od pedagogů slyšeli poznatky z přednášek Junior Achievement a věděli jsme, jaké byly práce studentských společností v předcházejících letech, tak jsme si říkali, že jsme na tom s organizací dobře. Takže jsme s postupem do regionálního kola trochu počítali. Ale že se probojujeme do národního finále, to jsme opravdu nečekali.
Jak dlouho vám trvalo vytvořit prezentaci společnosti?
Prezentaci jsme vyráběli asi týden, pomáhali nám i pedagogové. Kontrolovali nám například texty a pomáhali s animacemi.
Jaké máte ambice nyní?
Co se týká finále v Praze, vítězství rozhodně neočekáváme. Určitě by ale nebylo špatné skončit na druhém nebo třetím místě.