Kupující se musel zaručit, že udrží provozuschopnost dráhy minimálně dalších pět let a doložit bankovní záruku 6,3 milionu korun. Pro Správu železnic byla ve druhém kole veřejné soutěže jediným kritériem výše nabídnuté ceny. Minimální cenu stanovila na 1,142 milionu korun, zatímco v prvním kole to bylo 9,679 milionu Kč. Do prvního kola se však nikdo nepřihlásil. Ve druhém kole se sešli čtyři zájemci. Při prodeji železničních tratí v Česku je takový zájem dosud nevídaný.

"Ve druhém kole veřejné soutěže na prodej regionální dráhy Královec – Žacléř byla jako vítězná vybrána nabídka společnosti TMŽ, která nabídla nejvyšší kupní cenu, a to 2,4 milionu Kč. Uzavření kupní smlouvy se společností bude možné teprve po souhlasu Správní rady Správy železnic a následně vlády ČR," sdělil Deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

close Součástí prodeje je také železniční budova v Lamperticích. info Zdroj: Deník/Jan Braun zoom_in Součástí prodeje je také železniční budova v Lamperticích.

"Do druhého kola soutěže se přihlásili celkem čtyři uchazeči, jediným kritériem výběru byla výše nabídkové kupní ceny. Kromě vybrané společnosti TMŽ podaly své nabídky ještě společnost Sintech Group, společnost Pod Zámkem a spolek PříKrM - Přítel Krkonošského metra. Podle podmínek soutěže bude muset vítězný uchazeč dráhu provozovat po dobu minimálně 5 let," dodal Gavenda.

Podle informací webu zdopravy.cz chce společnost TMŽ provozovat na trati šlapací drezíny, nádražní budovy plánuje využít pro ubytování.

Žacléři by měl tento krok přinést oživení nevzhledného a chátrajícího prostoru. "Na první pohled se to pro město jeví jako dobrá zpráva. Obávali jsme se, aby trať neskončila v rukách spekulantů," reagoval starosta Žacléře Aleš Vaníček na informaci o výběru kupujícího. "Jméno společnosti TMŽ a pana Dvořáka nicméně slyším poprvé. Žádné informace k jejím záměrům nemám. Pokud budou směřovat k podpoře turistického ruchu v našem regionu, tak to vítám. Uvidíme, jaká bude realita," dodal.

Nápad provozovat na dráze šlapací drezíny jako turistickou atrakci mělo město Žacléř. "Ze čtyř zájemců o dráhu s námi byl v kontaktu pouze spolek Přítel Krkonošského metra. Byli jsme s nimi domluvení, pokud by ve veřejné soutěži vyhráli, že bychom mohli na dráze provozovat jako turistickou atrakci šlapací drezíny," řekl Aleš Vaníček.

Firma TMŽ už odkoupila v roce 2019 od Správy železnic opuštěnou trať Čejč - Uhřice na Hodonínsku za 2,8 milionu korun. Turisté mají jezdit na jižní Moravě po trati dlouhé 16 kilometrů historickými a zážitkovými vlaky. Podle vyjádření Martina Dvořáka z ledna 2020 tam má vyrůst železniční muzeum, hotel postavený z lůžkových a restauračních železničních vozů či zábavní park s tematickými zastávkami jako je westernové městečko, mini zoo, stanice mašinky Tomáše a bioparku se zábavně-naučnými světy pro děti.

Na železniční trati Královec - Žacléř, kterou nyní pražská společnost TMŽ kupuje, od roku 2009 nejezdí vlaky v pravidelné dopravě, občas se tam objeví mimořádný vlak železničních nadšenců. Už v roce 2010 žádala Správa železnic o zrušení celého úseku. Pak vzala žádost zpět, neboť se objevili zájemci o převzetí a provozování dráhy. Na trati je prakticky nereálné obnovení každodenního provozu, vlak ze Žacléře do Trutnova přes Královec je dobou jízdy naprosto nekonkurenceschopný silniční dopravě a po vybudování dálnice D11 se tento rozdíl ještě prohloubí. Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.