Zatím se totiž zdá, že ve východních Čechách autobusy pojedou všechny, stávka nestávka. Jak většina meziměstských, tak i MHD v Hradci a Pardubicích. Odboráři pardubické MHD přitom jako jedni z mála varovali, že se ke stávce připojí. Svůj postoj ale v úterý změnili ještě před tím, než poslanci zvýšení benefitů schválili.

„V tuto chvíli stávku nepovažujeme za účelnou. Shodli jsme se s vedením dopravního podniku na tom, že teď je třeba poskytnout vládě i zákonodárcům prostor k řešení problému," uvedl předseda odborů pardubického dopravního podniku Zdeněk Michal.

Už dříve se se ke stávce odmítli připojit zaměstnanci hradeckého dopravního podniku. „Příčí se nám brát lidi jako rukojmí. Do stávky bychom šli, kdybychom se s městem nebo vedením podniku nedohodli na platech. Tohle ale město nemůže ovlivnit,“ uvedl minulý týden šéf zdejších odborářů Václav Špina.

Ve čtvrtek nejspíš normálně vyjedou i linkové meziměstské autobusy. Otázkou je tak v případě uskutečnění stávky jen postoj železničářů. Ti už v minulosti několikrát ukázali, že ze svých požadavků neradi ustupují.

„Jsem přesvědčen, že u nás se stávkovat nebude. Navíc k tomu není jediný důvod. Benefity naši řidiči nemají v takové míře jako železničáři a navíc jsme schopni jim vyšší DPH doplatit,“ uvedl Jindřich Poláček, ředitel autobusové společnosti Veolia Transport Východní Čechy.

Nejspíš pojedou i autobusy dopravců Osnado. Orlobus a dalších. A i kdyby navíc někde na stávku došlo, nemusí stávkovat 100 procent zaměstnanců: ne všichni jsou totiž v odborech.

Proti stávce hovoří také skutečnost, že je už příliš pozdě na její ohlášení. Nahlásit stávku musejí odbory nejpozději dva dny předem.