VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šťourat do Sněžky mu zakázala manželka, šel na čtyřicet let na lanovku

Špindlerův Mlýn - Před sedmdesáti lety poprvé vyjela ve Špindlerově Mlýně lanovka. Byla jednosedačková, při původní rychlosti 1,2 m/s přepravila z lyžařského areálu Svatý Petr na Pláň 180 osob za hodinu. Jízdenka nahoru stála tehdy 15 Kčs. Dnes vozí lyžaře a turisty do nadmořské výšky 1198 metrů moderní, vyhřívaná šestisedačková lanová dráha s kapotou, která přepraví za hodinu 2400 návštěvníků hor.

23.7.2017
SDÍLEJ:

Sedmdesátiletou historii špindlerovské lanovky ze Svatého Petra na Pláň přibližuje výstava Špindl na lyžích, umístěná v depu dolní stanice.Foto: DENÍK/Jan Braun

V proslulém horském středisku si připomínají jubileum horské lanovky. Byla druhá sedačková v tehdejším Československu, kterou nechal postavit Svaz lyžařů. První vybudoval v roce 1940 v Beskydech na Pustevny. Bezprostředně po válce, během které nařídil wehrmacht odevzdat všechny lyže delší 180 centimetrů, chtěli vystavět další. Uvažovalo se o Kozích hřbetech, Studniční hoře s přístupem z Pece pod Sněžkou, Zlatém návrší od Špindlerova Mlýna, lyžaři ze Šumavy mocně lobbovali za Špičák. Vyhrál projekt v krkonošském Svatém Petru.

HOTELIÉŘI VYSLALI NA STAVBU ČÍŠNÍKY
Na podzim 1946, rok po skončení druhé světové války a navzdory jí způsobenému zoufalému nedostatku stavebního materiálu a strojních a elektrických součástek pro stavbu, začalo betonování základny stanic a podpěr, v lyžařském areálu u tehdejších skokanských můstků.

„Po válce byl velký problém s nářadím,“ líčí jeden ze špindlerovských pamětníků Vladimír Odl. Sedačkový lanový výtah, jak znělo dobové označení, spustil provoz 10. května 1947. „Velkou zásluhu na výstavbě měl Rudolf Krňoul, náměstek Svazu lyžařů pro výstavbu sportovních zařízení,“ vybavuje si.

TAKHLE JEZDIL Vladimír Odl do práce, v bedně na zavazadla (foto z roku 1966), ze Svatého Petra na horní stanici na Pláň.

Lanová dráha ve Špindlerově Mlýně byla obrovským a tehdy velkolepým projektem. Ruku k dílu museli povinně přiložit i zaměstnanci tamních hotelů a provozoven, tedy i číšníci a kuchaři. „Podniky ve Špindlu to dostaly befelem, že musí na stavbu lanovky uvolnit svoje lidi na brigádnické hodiny. Na stavbě se podílelo veliké množství lidí, hodně pracantů. Žádná mechanizace neexistovala, beton se přitom stavěl na kilometrovou délku a do kopce,“ vzpomíná Vladimír Odl. Tehdy mu bylo patnáct a později na lanové dráze pracoval 36 let.

DO ROKU 1960 TŘI MILIONY NÁVŠTĚVNÍKŮ
„Lanovka ve Špindlu, to byla ohromná věc! Lidi o ni měli obrovský zájem, čekaly se na ni hodinové fronty. Jak jsme ze srandy říkali: Hodinu ve frontě, za tři minuty dole,“ přidává. „V létě jsme jezdili ještě v osm hodin večer, v zimě do tmy. Lidi jsme museli pomalu odhánět. Fronty byly obrovské. My jako Špindleráci jsme ani už nechtěli lyžovat, když jsme viděli, kolik lidí čeká na lanovku,“ přibližuje tehdejší situaci. Už v roce 1960 přivítali na lanovce ve Svatém Petru jubilejního, třímiliontého návštěvníka.

V roce 1964 hostil Špindlerův Mlýn sjezdové disciplíny Světové zimní univerziády a došlo k první modernizaci lanovky. Její trasa byla prodloužena až k vrcholu Přední Planiny, délka se změnila 1055 na 1390 metrů, převýšení se zvýšilo na 420 metrů. U obou byla výrobcem chrudimská Transporta, která před znárodněním v roce 1948 měla jméno Wiesner.

Tatranský podnik miestneho priemyslu Kežmarok přinesl v roce 1986 na špindlerovské svahy úplnou novinku, lanovku s neodpojitelnými dvousedačkami Tatrapoma. V roce 1992 ji nahradila odpojitelná čtyřsedačková a před dvěma lety dokonce šestisedačková. „Dneska už je lanovka pro lidi o hodně pohodlnější,“ mrkne okem Vladimír Odl po současném prototypu Leitner.

OBĚDY MU POSÍLALI V EŠUSU LANOVKOU
K práci na lanové dráze ve Špindlerově Mlýně v roce 1956 ho nepřímo přivedla manželka, která nechtěla, aby dělal horníka. „Nejdřív jsme prováděli rudný průzkum ve Svatém Petru. Když tam padesátimetrové hloubení skončilo bez valných výsledků, šli jsme šťourat do Sněžky. Šachta byla v Obřím dole na Kovárně. Žena mě ale z téhle práce doslova odvolala. Říkala: tam tě nenechám dělat, to je nebezpečný,“ vypráví.

Pak už vedla jeho cesta k lanovce. Vydržel tam 36 let, do roku 1992. „Sloužili jsme i v noci, pro případ, že by se něco stalo na hřebenech, tak aby byla lanovka hned schopná provozu. Pár případů se objevilo, když byla v akci Horská služba,“ popisuje a s povděkem vzpomíná, jak mu dcery vozily lanovkou obědy a večeře v ešusu. „Nejtěžší bylo nakládat lyže na háky za sedačku. Když se to dělalo dvěstěkrát za hodinu, tak to byla opravdu fuška. Do toho mráz, nahoře fučelo. Jako normálně v zejmě,“ říká krkonošským nářečím vyučený krejčí.


MILNÍKY SEDMDESÁTILETÉ HISTORIE LANOVKY 1946Svaz lyžařů rozhodl o výstavbě lanovky ve Špindlerově Mlýně ze Svatého Petra na Pláň, upřednostnil ji před dalšími variantami (Kozí hřbety, Studniční hora, Zlaté návrší, šumavský Špičák)

10. května 1947
historicky druhá sedačková lanovka v Československu zahájila provoz, měla celkem 83 jednosedaček, délku 1055 metrů, zimní dopravní rychlost 1,2 m/s, přepravní kapacitu 180 osob za hodinu

10. 2. 1960
jubilejní 3.000.000 cestující na lanovce na Pláň

leden 1964
obnovení provozu po modernizaci kvůli Světové zimní univerziádě ve Špindlerově Mlýně, trasa byla prodloužena až k vrcholu Přední Planiny a délka dosáhla 1390 metrů, převýšení 420 metrů, postavena nová budova horní stanice, přepravní kapacita 290 osob za hodinu

1. 2. 1986
otevřena nová trasa lanovky západně od původní, poprvé s dvoumístnými sedačkami (celkem 161), šikmá délka 1612 metrů, kapacita 900 osob za hodinu

17. 12. 1992
uvedena do provozu nová lanovka Doppelmayr se čtyřmístnými sedačkami, přepravní kapacita se zvýšila na 2400 osob za hodinu

11. 12. 2015
spuštěna moderní, šestisedačková lanovka Leitner s komfortními sedačkami, vyhříváním a kapotou, kapacita 2400 osob za hodinu

Autor: Jan Braun

23.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní25 000 Kč

Účetní všeobecní Účetní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ÚČETNÍ - vedení účetní agendy akciové společnosti, zpracování faktur, zpracování podkladů pro uzávěrky účetnictví, inventury účtů, zajišťování výstupů pro finanční úřad a banky, příprava daňového přiznání, Nabízíme: příspěvek na stravování, zvláštní prémie. Pracoviště: Naf, a.s., Bucharova, č.p. 194, 543 02 Vrchlabí 4. Informace: Jiří Kousal, .

Služby - Služby Poštovní doručovatel17 300 Kč

Třídiči poštovních zásilek Pracovník - třídění a příprava zásilek - kartista. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 17300 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRACOVNÍK - třídění a příprava zásilek - kartista, Náplň práce:, - budete nakládat a vykládat zásilky (do 15 kg u listovních, do 40 kg u balíkových) a zpracovávat je (ruční manipulace a třídění), Požadujeme:, - čistý trestní rejstřík, protože budete manipulovat i s drahým zbožím klientů, - dobrou fyzickou kondici, ne všechny balíky jsou lehké , Jsme sehraný tým - vše potřebné Vás naučíme., Nabízíme: 5 týdnů dovolené, další benefity (stravenky v hodnotě 70 Kč, ubytování ve firemních rekreačních zařízeních, příspěvky na dovolenou a dětské tábory, volno pro rodiče, aj.)., Už po roce práce u nás dostanete smlouvu na dobu neurčitou.. Pracoviště: Česká pošta, s.p. - pracoviště, Královédvorská, č.p. 132, 541 01 Trutnov 1. Informace: Petra Kubistová, .

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technik25 000 Kč

Technici kontroly kvality, laboranti v ostatních průmyslových oborech Referent jakosti - metody kvality. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: REFERENT JAKOSTI - METODY KVALITY, Úkoly: analýza dat z kontrol, auditů a zmetkovitosti, - provádění auditů - interní, externí, procesní, - analýza a redukce zmetkovitosti, příprava podkladů pro interní porady, vypracování zpráv o kvalitě, Q- Reporting, - správa systému s podpisy procesů, - zajišťování požadavků v oblasti ESD, dohled a realizace opatření ze zákaznických, interních a dodavatelských auditů a reklamací, spolupráce s R&D na projektech a implementovat specifické požadavky, - prosazovat nástroje řízení kvality ( Paretto, ishikawa, FMEA, OBEYA), - organizace školení pracovníků v oblasti kvality, Předpoklady: SŠ technického směru, specifické znalosti a dovednosti: dobrou orientaci a odborné znalosti v oblasti interní a zákaznické kvality, znalost systému řízení jakosti ISO 9001 popř. ISO 14001, výborné jazykové znalosti AJ ( NJ výhodou), samostatnost, flexibilita, schopnost učit se novým věcem, orientace v technické dokumentaci, znalost měřících metod, zejména měření rozměrů, znalosti FMEA a auditů, znalost v oblasti metrologie a základních metod kvality, Nabízíme: atraktivní mzdové ohodnocení, týden dovolené navíc, vzdělávací poříležitosti - jazykové kurzy, příspěvek 1000,-Kč - po odpracovaném roce na penzijní připojištění, 55% příspěvek na stravu, 6000,-Kč roční příspěvek na sportovní, zdravotní a kulturní aktivity, příspěvek až 4000,-Kč ročně na dětskou rekreaci, V případě zájmu zasílejte motivační dopis a Váš životopis na uvedený e-mail.. Pracoviště: Pepperl+fuchs manufacturing s.r.o. - trutnov, Tovární, č.p. 10, 541 01 Trutnov 1. Informace: Kontakt, +420 494 771 312.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technik28 000 Kč

Technici elektronici ve výzkumu a vývoji Výzkumný a vývojový pracovník. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VÝZKUMNÝ A VÝVOJOVÝ PRACOVNÍK - VŠ elektro, - znalost analogové techniky a programování, znalost NJ/AJ, organizační schopnosti, praxe ve vývoji elektronických zařízení vítána, samostatnost, zodpovědnost, Pracovník je zodpovědný za vývoj induktivních senzorů v naší provozovně a to zahrnuje: vývoj analogových obvodů v oblasti senzoriky, vývoj firmware, podpora výroby, spolupráce s vývojovým oddělením v Mannheimu, tvorba technické dokumentace, , V případě, že Vás tato pozice zaujala, prosíme o zaslání Vašeho životopisu a průvodního dopisu v českém i cizím jazyce. Prosíme také o doložení nejvyššího dosaženého vzdělání.. Pracoviště: Pepperl+fuchs manufacturing s.r.o. - trutnov, Tovární, č.p. 10, 541 01 Trutnov 1. Informace: Kontakt, +420 494 771 312.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Lavina v Hrazeném dole zasypala muže, vyvázl s podchlazením

Vrchlabí - Děčín
14

Medvěd padl. Teď o druhý post

Seriál Deníku: V pátek najdete dobové fotografie z Černého Dolu

Trutnovsko - V letošním roce si připomínáme stoleté výročí od vzniku Československé republiky. K významným oslavám v takzvaném osmičkovém roce se připojuje i váš Deník, a to unikátním projektem Jak jsme žili v Československu.

Právě jsme se narodili - únor 2018

Trutnovsko, Pojizeří /HLASUJTE/ - Svým hlasováním můžete rozhodnout o nejhezčím miminku měsíce Krkonošského deníku. Každý měsíc odměňujeme od ledna 2017 pouze jedno miminko.

Na autobusáku přistál vrtulník kvůli dítěti

Trutnov - Velkou pozornost upoutala na autobusovém nádraží před polednem přistávající žlutá helikoptéra Letecké záchranné služby.

V Trutnově se brzy změní dosavadní Tržní řád

Trutnov - Od 1. dubna začne ve městě platit nový Tržní řád. Radní schválili některé úpravy dosavadního znění tohoto dokumentu, který platil od roku 2003.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT