Vypadá to na konec absurdní bubliny s Kocourem Mikešem i Včelími medvídky, které české děti milují několik desetiletí. Už i východočeští romští předáci se vysmáli protestu několika romských aktivistů, kteří vyzvali k odstranění této literatury ze školních osnov kvůli tomu, že některé její pasáže mají rasistický podtext. Později sice svá slova vzali zpět s tím, že byla vytržena z kontextu, ale másla na hlavě se už nezbavili.
„Označení ‚cikáni‘ v Ladově knížce pro děti přece nemůže nikoho urazit. Kocour Mikeš je na světě od roku 1932 a doposud nikdy nikomu nevadil. Nebo se kromě dotyčné pasáže nelíbí ani to, že Mikeš je černý? Je to uhozený spor,“ zlobí se královéhradecký romský předák František Kolář.
Jediné, co výzva podle něj dokázala, je to, že naštvala majoritní, „bílou“ populaci. Kolář se sám označuje „po staru“, tedy za Cikána. „I kdybych měl čtyři vysoké školy, stejně zůstanu černým Mikešem,“ dodal s nadsázkou.
Stejný názor má i pardubická Romka a kandidátka za Stranu zelených do sněmovních voleb Lucie Horváthová. „Romské organizace a jedinci, kteří ztrácí čas a energii podobnými aktivitami, by měli více přemýšlet o tom, co je skutečně důležité. Výroky tohoto typu přinášejí pouze zbytečné emoce a poškozují snahu seriózních aktivistů,“ míní Horváthová.
Od „antimikešovských“ výroků se už dříve distancovaly velké romské organizace. Hůř je na tom ovšem pohádka o Včelích medvídcích, ti skončili před soudem. „Jsou lidé, kteří vidí strašidla tam, kde nejsou,“ komentoval kauzu autor textu Zdeněk Svěrák.
Na internetové síti facebook vznikla dokonce skupina s názvem „Po kauze Mikeš se bojím, že odsoudí šachy, že bílí začínají první.“ Za jediný týden už má skoro 20 tisíc členů.
Někteří analytici, paradoxně hlavně z „bílé“ části populace, přitom připouštějí, že napadené pasáže v obou pohádkách mají rasistický podtext. Ani Romové ovšem nechtějí jitřit vztahy s majoritou takovými banalitami.
Mnohem víc podle nich záleží na interpretaci těchto pasáží dětem.
Milé děti, ti lidé byli cikáni! Natřeme proto svět na bílo?
„Ještě zoufale vykřikl: „Babičko!“ ale muž jej uhodil a pohrozil mu, že ho zastřelí, jestli ještě mukne! Milé děti, ti lidé byli cikáni!“
Toto je kontroverzní úryvek z pohádky Kocour Mikeš vyprávějící o tom, jak Mikeš byl přepaden, svázán v pytli a hozen do vozu.
Na večerníčku Včelí medvídci pro změnu některým romským aktivistům vadí píseň „Nás by tak nejvíc vábilo, natírat celý svět na bílo. Motýla i jeho larvu, milujeme bílou barvu.“
Nad výhradami k pasáži z Kocoura Mikeše kroutí nechápavě hlavou 90 procent respondentů výzkumu, který provedla společnost Sanep. „Zásadní většina společnosti odmítá vnímat předmětné klasické dílo české literatury jako rasistické a pobuřující ve vztahu k jakékoli skupině obyvatel,“ dodal Oldřich Zajíc ze společnosti Sanep.
Kamil Dubský