„Ve skladu máme 23 tisíc tun soli a v případě potřeby jsou smluvně zajištěny i další dodávky, množství inertního posypového materiálu činí 12 tisíc tun,“ řekl ředitel krajské Údržby silnic Jiří Brandejs.

Na území kraje je nutné udržovat celkem 3544 kilometrů silnic. Jsou rozděleny do 95 okruhů, z nichž šest mají na starosti smluvní partneři, všech zbylých 89 musí obstarat Údržba silnic Královéhradeckého kraje.

V současné době sice její zaměstnanci ještě stále pracují na letní údržbě silnic, ale na zimu jsou připraveni. Do boje se zimním počasím může vyjet 122 sypačů, které bude mít na starosti 230 řidičů. Stroje budou do terénu vyrážet podle pokynů 15 dispečerských pracovišť, na nichž se bude střídat 86 dispečerů. „Nejnáročnější je samozřejmě práce ve vyšších polohách Krkonoš a Orlických hor, kde musíme vyjet například až na Pomezní boudy nebo na Šerlich,“ uvedl Jiří Brandejs.

Ale i silnice v nižších polohách mají svá úskalí. Jsou to táhlá stoupání, která působí problémy hlavně kamionům. „Když rychle spadne větší množství sněhu, na frekventovaných silnicích se vrstva rychle ujede a chvíli trvá, než sůl začne působit,“ vysvětlil Jiří Brandejs. Právě v takových úsecích se občas kamiony „šprajcnou“ a doprava se zablokuje.

Na Hradecku je takovým kritickým místem například kopec Kleničák, auta mívají problémy i mezi Jičínem a Novou Pakou či v některých úsecích na Trutnovsku. Dispečeři se na změny počasí snaží reagovat rychle: využívají předpovědních modelů či sítě meteostanic, které jim mimo jiné hlásí údaje o teplotě vozovky či zbytkové soli.

Stejně jako silničáři by však měli být na zimu připraveni také řidiči. „Nejde jen o výměnu pneumatik, to je jen formalita. Nejdůležitější je změnit způsob jízdy, aby odpovídal zimním podmínkám,“ upozornil Jiří Brandejs.

Od ledna mají řidiči v kraji k dispozici také internetovou aplikaci, díky níž se dozvědí, kdy naposledy byl úsek, kudy chtějí jet, ošetřen.