Celkem 16 vozů dodají České dráhy, které vyhrály veřejnou soutěž vypsanou Libereckým krajem. Regio-Shuttle RS 1 Stadler, jak zní celé jméno vlaků, vyrobil berlínský závod švýcarské firmy Stadler. Umožní cestovat z Liberce přímo do Harrachova, Bílého Potoka pod Smrkem, Černous i do Nového Města a Jindřichovic pod Smrkem bez přestupů. Dodávka nových souprav přišla ČD na více než 1,2 miliardy korun, 93% nákladů získaly z Evropské unie.

„České dráhy nabídly Libereckému kraji jeden z nejmodernějších vozidlových parků v ČR a dokonce i v celé střední Evropě, drtivá většina spojů v kraji bude dostupná pro vozíčkáře a podstatná část regionálních spojů bude také klimatizovaná,“ zdůrazňuje Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD. „Štádlery“, jak se novým vlakům mezi zasvěcenými zkráceně říká, jsou osvědčené vozy, kterých v Německu jezdí 400. Vůz byl speciálně navržený pro regionální dopravu a na jeho vývoji se podíleli čeští konstruktéři.

„Hlavní výhoda je ryze praktická. Vůz je pevný a velmi lehký. O jeho pohon se starají dva nezávislé naftové motory. To se hodí, pokud by se jeden z nich porouchal. 25 metrů dlouhý vůz neuvízne a nezablokuje trať. Prostor pro cestující je tak výjimečně tichý a z 65% nízkopodlažní,“ vyjmenovává výhody „štádlerů“ Jindřich Berounský, dopravní specialista ČD.

Kde budou jezdit

•036 Liberec - Tanvald - Harrachov (všechny vlaky)
•037 Liberec - Frýdlant - Černousy (do Černous všechny, do Frýdlantu většina - výjimku tvoří posilové vlaky ve špičkách pracovních dní)
•038 (Liberec -) Raspenava - Bílý Potok (všechny vlaky)
•039 (Liberec -) Frýdlant - Nové Město p. Smrkem - Jindřichovice pod Smrkem (jen dopoledne v pracovních dnech a celodenně o víkendu).

Ve voze je podle jeho slov 71 sedadel s opěrkami hlavy a rukou. Všechny potřebné informace si cestující přečtou na digitálních panelech nebo se je dozví z vlakového rozhlasu. „Uzavřené vakuové toalety, které se tak mohou používat i ve stanici, jsou upravené pro cestující na vozíku. V prodejním automatu uvnitř vozu půjde koupit jízdenky IDOL,“ doplňuje Berounský.

Stadlery si bez problémů poradí i na naší nejstrmější trati z Tanvaldu do Harrachova, kde dříve musely vlaky dokonce používat ozubnici. Cestou dolů může vůz brzdit motorem, s výbornými brzdami bude povoleno jezdit v nejstrmějších úsecích rychleji.

Vozy značky Stadler budou na Liberecku, Frýdlantsku, Tanvaldsku a Harrachovsku k vidění od listopadu, nejpozději se změnou jízdních řádů. „Jednotky Stadler jsou smluvně garantovány pouze na výkonech v rámci Jizerskohorské železnice. Přesto je zájmem kraje, aby se nová vozidla objevila i na jiných tratích. Nemusí však bezpodmínečně jít o vozidla tohoto typu,“ upřesňuje Otto Pospíšil, zástupce ředitele společnosti KORID LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji.

Jizerskohorská železnice byla k provozu Stadlerů vybrána záměrně. Patří totiž k nejvytíženějším. Navíc jde o turistickou oblast, kde je dlouhodobým cílem nabídnout kvalitnější služby.

„Trať přes Jablonec do hor a trať na Frýdlant patří k nejsilnějším regionálním tratím v kraji s významným turistickým potenciálem, proto byly vybrány přednostně,“ potvrzuje Otto Pospíšil.

Splašený kamna se loučí. V Libereckém kraji nadobro

O motoráčcích řady 810, mezi železničáři přezdívanými Orchestrion, se mezi cestujícími vyprávějí legendy. Není nutné zdůrazňovat, jaké. Stačí připomenout, jaké přezdívky mu generace lidí daly: splašený kamna, kostitřas, zpocený plech nebo šukafón.

Ještě dnes tyto vlaky, vyráběné v letech 1973 – 1984 na železnici na Liberecku jezdí. A využívají se právě v horských oblastech s vysokým sklonem kolejí. Orchestriony jsou totiž – bez ohledu na svou mizernou pověst – na dráze nenahraditelné. Lidé v Libereckém kraji se s nimi loučí. Moderní Stadlery tyto rezavějící dědečky vytlačí. K vidění budou již jen na úsecích Martinice v Krkonoších – Rokytnice nad Jizerou, Stará Paka – Lomnice nad Popelkou – Libuň a Česká Lípa – Lovosice. I odtud se časem stařeny stanou jen součástí historických jízd při Dnech železnice.

„Předpokládá se u nich postupná revitalizace spolu s přípojnými vozy 010. Budou mít nové sedačky s opěrkami, soupravy dostanou navíc nová okna a pohonnou jednotku,“ upřesňuje dopravní specialista Jindřich Berounský.

„Než půjdou do šrotu, ještě chvíli nám dobře poslouží. Za svůj život odvedly obrovský kus práce,“ vzdává legendárním motoráčkům holt Berounský.

Tomáš Lánský