Součástí této sociální reformy je i změna výplatního místa sociálních dávek. Namísto městských úřadů míří nyní lidé na úřady práce, kde mohou zažádat o dávky hmotné nouze, příspěvek na péči a dávky pro zdravotně postižené osoby.
Personál úkoly zvládá dobře
Jak říká Petr Masopust, ředitel Úřadu práce Trutnov: „Díky přesunu agendy máme nyní přehled v systému, protože se vytvořilo jednotné výplatní místo.“ Klienti zde obdrží složenky, s nimiž půjdou pro peníze na poštu.
Trutnovský úřad práce změny zvládá. „Máme standardní provoz, nové kolegyně z městského úřadu a stávající personál zvládá úkoly dobře,“ konstatuje Masopust a pokračuje: „Úkolem je každého klienta odbavit a nahrání dat do systémů budeme řešit, až budou agendové aplikace ve stoprocentním provozu.“
Při provozu úřad spolupracuje také s Policií ČR a městskou policií. „Policie kontroluje výplatní místo v pravidelných intervalech a bude tu i v době, kdy čekáme výkyvy v provozu. Dosud bylo vše bez konfliktů. Policie bude dohlížet také na případy, kdy dojde k výplatě mimořádné pomoci v hotovosti,“ konstatoval Masopust a dodal: „Rád bych poděkoval za výbornou spolupráci s městem Trutnov, starostou Adamcem a tajemníkem Nýdrlem a za spolupráci s policejním radou Pavelkou.“
Během prvního první dne nového provozu odbavili na Úřadu práce Trutnov 171 klientů nepojistných sociálních dávek a v celém okrese zaevidovali 192 nových uchazečů o zaměstnání. Přímo na kontaktním pracovišti v Trutnově jich bylo celkem 96. V porovnání s loňským rokem je to, co se týká nově evidovaných uchazečů o zaměstnání, tři a půl krát méně.
Klienti o změnách dopředu věděli
Většinou spokojení byli se službami během včerejška i klienti. „O změně jsem byla informovaná. Na odbavení jsem dlouho nečekala, pracovnice jsou ochotné a příjemné,“ uvedla třeba Simona Hubková z Trutnova, kterou jsme oslovili. Spokojení byli i manželé Zedníčkovi z Trutnova. „Na úřadě práce jsme byli vyřizovat jeden z příspěvků pro zdravotně postižené osoby. I když jsme neměli s sebou vyplněné papíry, úřednice nám je ochotně přinesla a pomohla nám je vyplnit. Moc se nám líbil přístup všech pracovníků. Jedinou těžkost jsme zaznamenali s parkováním před úřadem,“ konstatovala paní Anna, která doprovázela manžela Zdeňka.
Andrea z Mladých Buků, s níž jsme mluvili na chodbě úřadu, zase podotkla: „O změně výplatního místa jsem se dozvěděla asi před třemi týdny z médií. Nyní tady čekám dobrých půl hodiny na to, až mě odbaví.“
Na město už jen pro parkovací průkazy
Na městském úřadě v Trutnově do konce roku dávkovou agendu vykonávalo patnáct osob. Jak podotkl nový vedoucí sociálního odboru Dušan Rejl: „Deset zaměstnanců vyplácelo příspěvek na péči a dávky pro zdravotně postižené osoby a pět dávky hmotné nouze. Po jednáních na úřad práce přešlo šest kolegyň. Dvě pracovnice ukončily pracovní poměr, protože rada města rozhodla, že od ledna bude sociální agendu v rámci přenesené působnosti nadále vykonávat na městském úřadě pouze pět zaměstnanců.“
Podle jeho slov, lidé, kteří na městský úřad přijdou v těchto dnech, se nemají čeho obávat. „Jsou tu stále kolegyně, které dávkovou agendu vykonávaly, a ty lidem předají informace a odkážou je na příslušné pracovnice na úřadu práce,“ řekl Rejl.
Ten také upozornil, že městský úřad dál pro osoby se zdravotním postižením, které požívaly mimořádné výhody, vyměňuje až do konce roku 2012 parkovací průkazky.
Ve Vrchlabí se přesun zaměstnanců z města na Úřad práce odehrál podle slov tajemníka Pavla Řeháka už koncem roku celkem klidně. „Nebylo to příliš složité, protože úřad práce zatím nemá k dispozici potřebné prostory, a tak jsme mu kanceláře pro vyplácení sociálních dávek poskytli dočasně u nás,“ informoval Řehák.
Kromě čtyř lidí, kteří takto změnili své pracovní působiště, pomáhají nyní při rozjezdu vyplácení dávek ještě dva zaměstnanci sociálního odboru, kteří na městě zůstali a budou se věnovat odborné sociální činnosti.
„Zatím se žádné větší problémy nevyskytly. Lidí chodí nyní dost, ale žádné extrémní fronty jsem neviděl. Trochu pokulhává počítačová technika, ale pracovníci agendu i přesto zvládají. Pro občany to také není žádná extra změna, protože chodí ke stejným úředníkům a do stejné budovy,“ upozornil vrchlabský tajemník. Paradoxně mají nyní obecně zkomplikovanou situaci ti, kteří by to nejméně potřebovali, a sice zdravotně postižení. Na úřadu práce si musí nechat vystavit průkazku a s ní pak dojít ještě na odbor dopravy města, kde jim je vystavena parkovací karta. Dříve řešili vše v jednom místě.
Bez problémů vše i v Semilech
V Semilech o přechodu agendy nepojistných sociálních dávek pod úřad práce informují i na internetových stránkách města. „Lidé o změně vědí, jednak to proběhlo médii, jednak všichni klienti dostali dopis, v němž byli informováni, že agenda přechází na úřad práce i s jeho adresou a telefonními čísly. Na městský úřad chodí pouze osoby se zdravotním postižením kvůli výměně parkovacích průkazek pro označení motorových vozidel,“ uvedla Alena Housová, vedoucí odboru sociálních věcí na semilské radnici, a pokračovala: „Z městského úřadu odešli čtyři pracovníci, kteří byli vyškolení a znalí právních předpisů, o práci ale nikdo nepřišel.“ Také podle Ivo Vancla, vedoucího oddělení nepojistných sociálních dávek na semilském úřadu práce, probíhá zatím přechod agendy bez komplikací.