Tip na výlet: Z Červené Třemešné do Bílé Třemešné

Trutnovsko - Dnešní výlet s podobnými názvy jeho východiska i cíle povede hlavně po jižním úbočí Zvičiny a začíná ve vsi Červená Třemešná poblíž Miletína u její dominanty - gotického kostela sv. Jakuba Většího, upraveného v 15. století pozdně goticky, s nímž se pojí děj Erbenovy balady Poklad.

25.7.2011

Ilustrační fotoFoto: Petr Luniazcek

Hned pod kostelem vlevo u silnice stojí domy čp. 29 a 30 s roubenými světnicemi a proti nim domy čp. 27 a 28 se stejnou dispozicí a u blízké křižovatky v centru vsi je vpravo v usedlosti čp. 21 roubená sýpka a vlevo roubenka čp. 34 (bývalý hostinec) a proti ní dům čp. 35 s roubenou světnicí, lomenicí, pavlačí a podstávkami. Za křižovatkou při odbočce červené značky vlevo objevíme další roubenku čp. 45 s lomenicí a pak v zástavbě na opačné straně další tři roubené sýpky v usedlostech čp. 16, 15 a 13. Zakrátko nám vlevo neujde nedávno hezky obnovený dům čp. 10 s roubenou světnicí a lomenicí (viz přiloženou fotografii) a pak už na východním konci vsi vidíme vlevo roubenku čp. 5, dále usedlost čp. 1 s roubeným výměnkem a blíž k silnici roubenku čp. 2 s roubenou sýpkou a vpravo roubenku čp. 3.

Odsud se vrátíme k roubence čp. 45 a dáme se vpravo po červené značce ven ze vsi. Tu asi po 10 minutách vystřídá modrá a ta nás za chvilku kolem barokní sochy sv. Linharta z r. 1772 přivede ke dvoru Miletínek (na zdejší tvrzi sídlil známý husitský hejtman Diviš Bořek), v němž objevíme vlevo zčásti roubenou chalupu čp. 57. Značka pak přejde silnici z Červené Třemešné do Vidoně, dá se přes louku do lesa a jím projde do malé osady Vlkanov, patřící již do obce Tetín. V ní se nám před ohybem silničky vpravo budou líbit roubenky čp.9 a 10 (stojí vlevo) a naproti nim zčásti roubený dům čp. 3 s lomenicí a roubená sýpka v usedlosti čp. 1. Odsud nás modrá značka přes další osadu Koleje dovede k silnici Lázně Bělohrad-Miletín a dá se po ní vlevo do vsi Tetín. Zde odbočíme ze silnice vlevo na její náves, kde nás čekají na levé straně dům čp. 18 s roubenou světnicí a na pravé dům čp. 11 se stejnou dispozicí a navíc roubená stodola v usedlosti čp. 22.

Odsud se vracíme nejprve po značce a pak pokračujeme stále po silnici do blízké vsi Vidoň, ležící na říčce Bystřici, kde u křižovatky objevíme pět roubených staveb. Vpravo to jsou dům čp. 11 s roubenou světnicí a roubená sýpka v usedlosti čp. 12 a vlevo na konci tří krátkých odboček vpravo ze silnice do Kalu postupně objevíme roubenku čp. 8 s lomenicí a roubené sýpky u čp. 6 a 5.

Pak nás hlavní silnice kolem krásné lidové Kalvárie dovede do vsi Podhájí, kde odbočíme vlevo a stále stoupáme lesem a loukou kolem smírčího kříže (stojí vpravo) do půvabné vísky Želejov s několika pěknými roubenými stavbami. Hned na kraji míjíme vlevo zčásti roubený dům čp. 9, na blízké odbočce vlevo objevíme dům čp. 17 s roubenou světnicí (vlevo) a protilehlý zčásti roubený dům čp. 18 v kožichu s lomenicí a naproti odbočce dům čp. 5 s roubenou světnicí, lomenicí, pavlačí a kleštinami na průčelí. Nad ním stojí nejhezčí zdejší usedlost čp. 4 s domem s roubenou světnicí i boční světničkou (kdysi výměnkem) a dvěma roubenými sýpkami z r. 1830, pak kousek nad levotočivým obloukem silnice objevíme vpravo roubenou sýpku u čp. 3 – zdejší roubená dvanáctiboká stodola z r. 1660 byla převezena do Muzea lidových staveb v Kouřimi - a na stejné straně na konci vísky stojí zajímavá usedlost čp. 1 s částečně roubeným domem a roubenou sýpkou.

Od ní sejdeme k čp. 5 a za ním začneme klesat vlevo travnatou pěšinou do lesnatého údolíčka potoka Lukaveček a z něj lesní cestou vzhůru do vesnice Chroustov, kde hned na jejím západním kraji objevíme dům čp. 8 s roubenou světničkou. Od něj se dáme místní komunikací vpravo kolem roubenky čp. 4 (vpravo) k domu čp. 28 s roubenou světnicí (vlevo), u nějž stojí pěkná kamenná Kalvárie. Hned nato dojdeme k silnici Horní Brusnice-Miletín a vydáme se po ní dolů lesem, v němž asi po 1,5 km odbočíme cestou vlevo do středu osady Borek v údolí Trotinky.

Odsud se dáme vpravo dolů k silnici Miletín-Třebihošť, u níž stojí roubenka čp. 51 a vpravo od ní chalupa čp. 3 s roubenou světnicí, pak jdeme zpět a pokračujeme na horní konec Borku k chalupám čp. 32 a 48 s roubenými světnicemi (ta první má i lomenici). Po návratu do středu osady začneme ostře stoupat silničkou vlevo jižním úbočím Zvičiny přes osadu Zavadilka do vsi Úhlejov, na jejímž horním konci vpravo objevíme v usedlosti čp. 15 pozoruhodnou archaickou roubenou sýpku z r. 1793. Za vsí stoupáme již mírněji po lučinatém hřbítku mezi údolíčky Trotinky a Bystrého potoka do osady Růžovka a jí dále již po zelené značce k lesu, odkud se nám začínají otvírat nádherné výhledy hlavně k jihu. Pak skryje naše další ostřejší stoupání les a za ním už jen po mírném svahu v polích brzy dorazíme k silničce ze vsi Zvičina do Třebihoště v nadmořské výšce asi 630 m (nejvyšší místo dnešní pouti), po níž už bez značky seběhneme vpravo k samotám Zadní Zvičina.

Zde křížíme trasu loňského výletu Zvičina-Zdobín, neboť před kapličkou se k nám zleva připojí spolu s modrou zelená značka z vrcholu Zvičiny (671 m), jež nás dovede do již blízkého cíle našeho výletu : od kapličky stále ve východním směru sleduje jižní okraj lesa Zvičinského hřbetu, na rozcestí u Perny se do něj ponoří a místy velmi ostře klesá k jeho severnímu okraji, kde se dotkne červené značky a stále klesající cestou nás brzy dovede do středu vsi Bílá Třemešná (ze Zadní Zvičiny 3 km), o níž bylo podrobně psáno v loňském výletu z Dolní Brusnice do Hájemství.

Závěrem je mou milou povinností poděkovat Věře Čípové a místostarostovi Vladimíru Brůnovi z Červené Třemešné za důležité informace o lidových stavbách v „jejich“ vsi.

Petr Luniazcek

25.7.2011 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 13 500 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov Pomocný dělník ve stavebnictví. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: POMOCNÝ DĚLNÍK VE STAVEBNICTVÍ - jedná se o práci na stavebních zakázkách zejména v regionu Krkonoš. V případě stavební zakázky v jiné lokalitě zajistíme dopravu, příp. ubytování. Pracoviště: H&h develop group s.r.o., Lánovská, č.p. 633, 543 01 Vrchlabí 1. Informace: Mykhaylo Chepka, +420 773 076 991. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 13 500 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci Pracovník - ce úklidové práce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: PRACOVNÍK - CE - úklidové práce, místo výkonu : okres Trutnov. Pracoviště: Kalin, spol. s r.o.- kontakt, Nový svět, č.p. 331, 542 24 Svoboda nad Úpou. Informace: Kalyn, +420 608 849 648. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 13 500 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov Stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: STAVEBNÍ DĚLNÍK - pomocné stavební práce, Pracoviště : Pec pod Sněžkou, Trutnov, Špindlerův Mlýn. Pracoviště: Kalin, spol. s r.o.- kontakt, Nový svět, č.p. 331, 542 24 Svoboda nad Úpou. Informace: Kalyn, +420 608 849 648. Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 14 000 Kč Slévači Dělník - slévač. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: DĚLNÍK - SLÉVAČ - práce se sbíjecím kladivem, bourání forem, čištění a otryskávání odlitků, další pomocné práce ve slévárně, fyzicky náročná práce, osobní i tel. kontakt možný Po - Pá od 8.00 - 16.00 hod.. Pracoviště: H v h spol. s r.o., 543 71 Hostinné. Informace: Vladana Vajsová, +420 777 570 393.

Ponocný a oblíbená ladovská zima v Muzeu Podkrkonoší.

Ponocný a oblíbená ladovská zima v Muzeu Podkrkonoší

Česko zpívá koledy. Ilustrační foto.

Už ve středu bude Česko zpívat koledy s Deníkem

Kopta měl ve Sněženkách dubléra z Vrchlabí, ve StarDance obdivuje Tomicovou

Špindlerův Mlýn - Slavná role Radka Převrátila v kultovním filmu Sněženky a machři dává tušit, jaký je herec Václav Kopta frajer na lyžích. Kde tkví pravda, to prozrazuje v rozhovoru pro Deník. Mluví v něm o zážitcích z divokého natáčení Sněženek, nezapomenutelných dětských táborech na Richtrových boudách, neoblíbeném vedoucím Čtvrtníčkovi, líbání dívek z NDR, ale také o taneční show České televize StarDance, ze které ho vyřadilo zranění.

S autem narazil v noci do domu a zmizel

Lampertice - Útěky od dopravních nehod nejsou v poslední době ničím výjimečným. Další řidič opustil po karambolu své auto v Lamperticích.

Takhle chceme k hokeji přistupovat, říká obránce Vašíček

Vrchlabí - Sobotní duel se Sokolovem nabídl velmi kvalitní partii, ve které dominovali oba brankáři. Konečný výsledek 1:0 pak zápasu zajistil svou čtvrtou trefou v ročníku obránce s bohatými extraligovými zkušenostmi Jiří Vašíček. Jak sedmatřicetiletý bek utkání viděl?

Vánoce v Krkonoších? Téměř vyprodáno!

Pec pod Sněžkou - Kdo by snad chtěl ještě teď, na poslední chvíli sehnat vánoční pobyt v nejnavštěvovanějších českých horách, je téměř bez šance. Drtivá většina hotelů, pensionů a chat má totiž plno, bez ohledu na (zatím chybějící) sníh i (vyšší) ceny.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.