Tipy na výlet: Procházka po Horní Brusnici

Horní Brusnice - Dnes nás čeká výlet v netradičním stylu: ačkoliv budeme procházet pouze jednou vesnicí, uvidíme zde tolik roubených domů jako v několika sídlech v předchozím putování.

30.6.2011

Horní BrusniceFoto: Archiv

V dlouhé vsi ulicového typu jménem Horní Brusnice, která z jednoho konce na druhý měří něco přes 5 km, se totiž zachovalo přes 80 (!!) roubenek (z nichž mnohé mají boční neboli křížovou přízemní a někdy i podstřešní světničku) či špýcharů nebo stodol a my si většinu z nich alespoň zběžně prohlédneme.

Touto vsí vede většinou klesající silnice z Pecky do Dvora Králové nad Labem ve směru od SZ k JV údolím Brusnického potoka a naše procházka začíná na jejím horním konci. Na něm odbočuje ze silnice zpětně vpravo místní komunikace a vlevo nad ní v mírném snahu stojí roubenky čp. 8, 7 a 5 s roubenými bočními světničkami. Pak se dáme silnicí vzhůru kolem dvojice roubenek čp. 18 (vpravo s boční světničkou) a 19 (vlevo) k pěknému zděnému domu a hostinci čp. 23 (vpravo), od nějž vpravo dál od silnice stojí dům čp. 24 s roubenou boční světničkou a roubeným špýcharem.

Od nich již silnice klesá k domu čp. 30 s roubenou světničkou (vpravo), pod nímž začíná svou pouť Brusnický potok a kousek dál vpravo na mírném svahu stojí roubenka čp. 41, od níž se dáme ještě dál vpravo do svahu, abychom objevili zajímavou archaickou roubenku čp. 40 s lomenicí. Po návratu k silnici vidíme na opačné straně roubenou stodolu u domu čp. 43, kam se také “překulil“ Brusnický potok.

Dále vpravo stojí roubenka čp. 46 s boční světničkou, naproti ní roubenka čp. 219 s podsíní a roubenka čp. 235, pod níž odbočuje cesta vlevo k pozoruhodné roubence čp. 60 asi z roku 1780 s roubenou boční světničkou a další takovou světničku vidíme po návratu k silnici vpravo u domu čp. 62. Když se potok odchýlí trochu od silnice, vidíme mezi ním a silnicí dvě roubenky čp. 65 a 66 (obě mají lomenici a ta druhá ještě ve štítu niku) a za nimi u odbočky cesty vlevo roubenku čp. 79, mnohem zajímavější je ale naproti dále od silnice stojící usedlost čp. 80 s archaickým roubeným domem s lomenicí ve štítu a roubeným špýcharem.

Pak dojdeme k silniční odbočce vpravo na Miletín a Zvičinu (u ní vpravo ve svahu stojí zajímavá roubenka čp. 94 s boční světničkou a dvěma lomenicemi), odbočíme po „naší“ silnici vlevo, přejdeme potok a kolem sochy Nejsvětější Trojice (vlevo) a roubenky čp. 83 s lomenicí (vpravo) pokračujeme prozatím přímo do kopce silnicí na Mostek až k odbočce silničky vlevo, u niž stojí roubenka čp. 98, za ní vpravo je ještě roubenka čp. 90 a kousek dál přímo u odbočující silničky zajímavá roubenka čp. 86 z r. 1852 s lomenicí a šindelovou střechou. Od ní se vrátíme až k soše Nejsvětější Trojice a dáme se vlevo “naší“ silnicí kolem roubenek čp. 97 (vpravo) a 99 (dále za potokem) a bývalé fary čp. 1 s roubenou stodolou (vlevo) přes Brusnický potok k empírovému kostelu sv. Mikuláše z let 1842-46, ve kterém se konají časté kulturní akce, čímž jsme se octli ve středu Horní Brusnice.

Od kostela již silnice klesá výrazněji, vpravo míjíme roubenky čp. 104 dál a čp. 233 blíž u silnice, proti nimž stojí vlevo za potokem roubený špýchar u domu čp. 103. Krátce nato u domu čp. 110 s roubenou podstřešní světničkou (vpravo) se dáme místní komunikací vlevo kolem pěkného roubeného domu čp. 107 s boční světničkou a roubenek čp. 113 a 116 (odbočkou za ní vlevo bychom asi po 250 m došli k zajímavému zčásti roubenému domu čp. 126 z roku 1883 s portálem a zčásti roubenou stodolou) a pak opět k hlavní silnici, nad níž za odbočkou vpravo stojí roubenka čp. 122 a vlevo dům čp.129 s roubenou boční světničkou před a roubený dům čp. 127 s pěkným roubeným špýchárkem za potokem.

Nedaleko pod nimi na stejné straně silnice objevíme patrně nejkrásnější hornobrusnickou stavbu, kterou je velký roubený dům čp. 134 s podstřešní světničkou, podpíranou masivními podstávkami, vytvářejícími podsíň (viz přiložený snímek) a za ním se vydáme vlevo přes potok k roubenkám čp. 138 (je schovaná vlevo ve svahu), 144 a 145 s velmi zajímavou dispozicí, kde nechybí ani pavlač a dva portály. Odsud jdeme kolem roubenek čp. 148 a 155 k roubenému domu čp. 162 s roubeným špýcharem (je více vlevo) a od něj se dáme vpravo přes potok k silnici, která po chvilce “vpluje“ do železničního podjezdu pod tratí 030 v úseku Stará Paka - Dvůr Králové nad Labem a hned nato nám “nabídne“ vpravo pěkný roubený dům čp. 169 z r. 1794 s roubenou boční světničkou a dvěma lomenicemi, proti němuž stojí roubený špýchar s lomenicí.

Hned za ním stojí další pěkný roubený dům čp. 174 prakticky se stejnou dispozicí a pak trochu dál od silnice opět zajímavý roubený dům čp. 240 s boční světničkou a přilehlou zčásti roubenou stodolou. Brzy nato přichází zleva silnice od Mostku, za níž vlevo dole u potoka stojí roubenky čp. 192-3 a vpravo nad křižovatkou roubenka čp. 191 - a ty jsou epilogem naší dnešní pouti za roubenkami v jediné, ale právě na ně výjimečně bohaté vesnici!

Petr Luniaczek

30.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
Mimořádný sjezd ČSSD v Hradci Králové.

ČSSD povede Hamáček. Ve volbách porazil Zimolu

Spolupracovat s ANO, nebo ne? Kandidáti na předsedu ČSSD se neshodli

Další medaile! Bronz pro Erbanovou, vybojovala ho ve sprintu na 500 metrů

Na nejkratší rychlobruslařské trati, sprintu na 500 metrů, vybojovala česká jezdkyně Karolína Erbanová bronzovou medaili! Lepší byla pouze zlatá Japonka Nao Kodairaová a stříbrná Korejka I Sang-Hwa.

Milan Chovanec odmítl koalici ČSSD s ANO

Hradec Králové - Předseda ČSSD Milan Chovanec na nedělním mimořádném 40. sjezdu strany odmítl, aby ČSSD šla do koalice s hnutím ANO. Prezident Miloš Zeman, kterého Chovanec na sjezd pozval, přitom krátce před Chovancovým projevem sociální demokraty vybídl, aby s ANO začali jednat.

Zeman doporučil ČSSD, aby zahájila jednání s ANO

Hradec Králové /FOTO/ - Prezident Miloš Zeman v neděli na 40. mimořádném sjezdu ČSSD doporučil straně, aby zahájila jednání s hnutím ANO o své účasti ve vládě. Podle něj má ANO zájem jednat s ČSSD.

Výhra ve skupině! Češi si poradili i se Švýcary

/FOTOGALERIE/ Ani ve třetím olympijském zápase nenašli hokejisté České republiky přemožitele a po úspěších nad Koreou a Kanadou v neděli ráno našeho času porazili Švýcarsko 4:1. Tím si zajistili vítězství ve skupině a přímý postup do čtvrtfinále.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.