„Nyní nás čeká výběrové řízení na dodavatele služby. Po uzavření smlouvy dojde k budování stanovišť a na začátku jarní sezony bychom chtěli sdílená kola uvést do provozu. Uvidíme, s jakými výsledky. Rok či dva nám ukážou, zda v této aktivitě pokračovat dál,“ uvedl místostarosta Trutnova Tomáš Hendrych.

Při rozhodování o zavedení sdílených kol radnice vycházela z ankety. V ní lidé během listopadu hlasovali o tom, zda mají o tuto službu zájem, jestli preferují klasická městská kola či elektrokola a kam by chtěli stanoviště pro půjčování a vracení kol ve městě umístit.

Sdílená kola v Hradci Králové.
Nejsme cyklofanatici, říká provozovatel sdílených kol. Ve Dvoře budou od května

„Sdílená kola by lidem měla pomoci při složité dopravní situaci, protože aut stále přibývá a s otevřením polské S3 bude doprava v Trutnově ještě komplikovanější. Kola nabízejí alternativní způsob, jak se po městě pohybovat, jsou ekologičtější, zdravější a v některých chvílích i rychlejší,“ zdůvodnil pořízení služby Tomáš Hendrych. „Děkujeme Trutnovákům, kteří se zapojili do ankety, i za jejich návrhy na umístění stanovišť pro sdílená kola. Věřím, že budou se službou spokojeni,“ dodal.

Ankety se zúčastnilo 493 respondentů, z toho 310 by službu uvítalo a 183 bylo proti. Pro klasická kola hlasovalo 184 osob, pro elektrokola 165. Nejčastějším důvodem, který by je k používání sdílených kol vedl, byla náhrada cyklodopravy za MHD. Tuto možnost zaškrtlo 241 respondentů. Následovaly důvody jako cesta za volnočasovými aktivitami či za službami.

V pondělí 2. května instalovali pracovníci bikesharingové společnosti nextbike Czech Republic sdílená kola ve Dvoře Králové nad Labem.
Zbytečná nebo vítaná novinka? Dvůr zavedl sdílená kola, přidá se také Vrchlabí

Stanoviště sdílených kol by lidé nejvíce uvítali v centru města, na Zelené Louce, u velkých supermarketů, u vlakového i autobusového nádraží a u sportovišť. Přesná umístění bude radnice konzultovat s dodavatelskou firmou, která bude mít dostatečné zkušenosti z jiných měst.

Podle údajů radnice ve Dvoře Králové nad Labem se tam v roce 2022 zaregistrovalo do systému sdílených kol 1785 uživatelů, celkový počet výpůjček se vyšplhal na 12 212 (průměr 1 526 měsíčně, tedy 50 denně). Nejvíce byla kola využívána pro dopravu na krátkou vzdálenost nebo na krátký čas, celkem 11 308 jízd (92,6 %) bylo do 15 minut, a tedy s podporou města pro cyklisty zdarma.

Ve vrchlabských ulicích se letos poprvé objevila sdílená kola.
Poprvé a s nadprůměrným zájmem. Sdílená kola ve Vrchlabí i Dvoře Králové uspěla

Ve Vrchlabí inicioval projekt sdílených kol ve městě Nadační fond Škoda Auto. Sdílená kola využilo 1731 uživatelů, kteří dohromady ujeli přes 13 500 kilometrů. Provozovatelé z firmy nextbike zaznamenali více než 10 500 výpůjček. Průměrná délka výpůjčky v 92 procentech nepřesáhla čtvrthodinu. Využívání jízdních kol a jejich upřednostnění před autodopravou pomohlo ve městě mimo jiné snížit produkci oxidu uhličitého o 1784 kilogramů.