Desetikilometrový tunel není ve světě extra výjimečnou stavbou. Třeba švýcarský Gotthard bude mít dokonce 57. Ale co u nás doma? To je trochu jiná situace, avšak základ, tedy idea, tu už je. A vždy s několikaletou pauzou vypluje na povrch a rozproudí jinak „přízemní" debaty o projektech v řádech jednotek, desítek či stovek milionů. Tunel skrz Krkonoše spojující Pec pod Sněžkou s polskou Karpaczí by totiž měl stát přes miliardu. Euro.

Spát v Polsku, lyžovat v Čechách

close Tunel pod Sněžkou: zajímavý nápad vs. současná realita zoom_in I tak se někteří lidé nechtějí lákavé představy vzdát a věří, že by s financováním ambiciózního projektu mohla Evropská unie pomoci. „Nejsou u nás takové podmínky pro lyžování jako v Čechách. Máme ale v Karpaczi ubytovací kapacity a bylo by dobré, kdyby turisté spali tady a mohli při tom jednoduše využívat sjezdovky na české straně ," řekl starosta polského střediska Radosław Jęcek. „Každou zimu míří do Pece kolony aut a až 70 procent lyžařů tvoří Poláci," dodal. I když návratnost takového projektu je hodně diskutabilní, věří, že by byl pro obě strany celkově přínosný.

Délka tunelu se má blížit deseti kilometrům, na české straně 5,580 a na polské 4,023.

Soustředit bychom se měli na dálnici

V reálnost takové akce ale nevěří třeba starosta Žacléře Miroslav Vlasák, který má s evropskými projekty dvacetiletou zkušenost. „Nezdá se mi, že by někdo byl ochotný uvolnit takovou sumu peněz. Navíc myslím, že v současné době i letech následujících bude smysluplnější soustředit se na dobudování dálničního propojení přes Královec, případně intenzivnějšího využití železnice."

Podle diskuze na polských internetových stránkách není záměr ani tam přijímaný jednoznačně. „Potřebujeme modernizaci a rozvoj na naší straně a ne posílat polské turisty do Čech," míní jeden z přispěvatelů pod přezdívkou Karpaczanin. „I když to nemusí být momentálně ekonomicky odůvodněné, přínos pro celý region by byl v delším časovém horizontu obrovský," píše naopak kdosi s podpisem KrzySztof.

V souvislosti s projektem se často hovoří o roce 2020. Ten ale není reálný a spíš souvisí s projektem Úpa expres 2020, jenž počítá s prodloužení vlakové dopravy ze Svobody nad Úpou do Pece. „Před zhruba pěti lety vznikla studie, ale od té doby se nic nezměnilo ani nepohnulo kupředu," potvrdil tajemník městského úřadu v Peci Michal Berger. „Rok 2020 je podle mne naprosto nereálný, i kdyby se finanční prostředky našly. Jen přípravné práce jako EIA, vrty a podobně mohou klidně zabrat čtyři až pět let," doplnil.