Nezávislý blok získal v komunálních volbách rekordních devět míst a stal se nejúspěšnějším volebním uskupením budoucího sedmadvacetičlenného zastupitelstva. Jeho lídrem byl Tomáš Hocke, který v polovině předešlého období na radnici vystřídal starostku Hanu Maierovou po jejím odchodu na pozici náměstkyně libereckého hejtmana. Po jeho opětovném zvolení do starostenského křesla jsme jej požádali o rozhovor.
Byl pro vaše uskupení takový výsledek překvapením?
Byl, protože tolik mandátů jsme nečekali. Rád bych nejprve poděkoval Turnovákům, kteří tak ocenili naši práci ve vedení města za poslední rok a půl, který jsem i já v nové pozici starosty strávil.
Nicméně stav, který nastal, přinesl určité potíže při sestavování koalice, rady i dalších orgánů v novém vedení města.
Já bych neřekl, že potíže, spíše nastaly dvě cesty, jak novou koalici vytvořit. Ta první byla s politickým uskupením Ano, druhá v podstatě se všemi ostatními, kteří se proti němu v povolební atmosféře vymezili. Tam jsme si proto museli vybrat. Zvolili jsme společnou cestu s Ano.
To ale přineslo několikrát zmiňovanou nepopulární „čtrnáctku", jako nejtěsnější nadpoloviční většinu v zastupitelstvu, k prosazování důležitých, často i kontroverzních rozhodnutí. To už v minulosti kritizovali voliči, zastupitelé, nakonec jste ji neměl rád ani vy sám, že?
Není žádným tajemstvím, že já osobně jsem byl od začátku příznivcem větší koalice, protože vím, že rozhodování jen s podporou pouhé poloviny nebylo a nebude nikdy jednoduché. Nicméně v politice je potřeba respektovat názory ostatních, proto jsem se i já přiklonil k většině.
Pomineme-li výstavbu rekreačního areálu v Maškově zahradě, byla dlouho největší prioritou v městě otázka veškeré dopravy. Čeká občany konečně její řešení v novém volebním období?
Doprava skutečně naše město velmi trápí. Řekl bych, že ty základní problémy jsou tři. Jeden se týká komunikace S-5, alias R-35, vedoucí na Jičín. Zde bychom měli být velmi aktivní v připomínkování ověřovacích studií, které jsou teď dokončovány a měly by být prezentovány veřejnosti tak asi do měsíce. Druhý se týká obchvatové komunikace na Semily, kde s Libereckým krajem a s okolními obcemi hledáme prostor v území, které bychom rezervovali pro tuto spojnici. A to bez ohledu na to, zda S-5 bude někdy postavena nebo ne. Třetí se týká řešení vnitroměstské dopravy, která nás tu tíží a obecně i parkování, což se úzce váže na ty dva předešlé problémy. Určitě se pokusíme hledat další parkovací místa nejen v centru města, ale i na sídlištích, a bude-li dostatek peněz, bude patřit k našim prioritním záležitostem rekonstrukce ulic Nádražní, Markovy a možná i Havlíčkova náměstí.
Turnováky bude rozhodně zajímat, kdy se začne se stavbou areálu v Maškově zahradě?
Rada v pondělí schválila generálního dodavatele na tuto stavbu, soutěž vyhrálo konsorcium Syner-Bak a pakliže se neodvolá nikdo z ostatních účastníků soutěže a bude podepsána smlouva, předpokládám, že by se mělo začít stavět už letos v prosinci. Cena je zhruba 175 milionů korun a zápis z rady města o výsledku soutěže i s cenami bude tento týden veřejně vyvěšen.
Nejbližší zásadní otázkou bude rozpočet města na příští rok. Jak jste na jeho projednání připraveni v novém složení?
Rozpočet města bez ohledu na nové volby už procházel jednotlivými čteními, jsou podepsány protokoly a v téhle chvíli už jeho hrubé obrysy leží na stole. Pokusili jsme se, aby byl v základních záležitostech vyrovnaný, zadlužení města je způsobeno jen stavbou areálu v Maškově zahradě. Bude jen otázkou diskuse, kam v uvozovkách peníze na opravy a investice nasměrovat. Základní obrysy rozpočtu jsou už zřejmé.
Pohnula se už otázka modernizace nádraží a dopravního terminálu-myslím tím jeho zázemí pro veřejnost?
Dosud se mi nepodařilo potkat se společně s oběma náměstky Českých drah, pro majetek a pro správu železniční dopravní cesty, jako zásadní schůzky k tomu, aby se celá záležitost mohla nějak pohnout. Celá věc zatím vyřešena není, ale všichni tři víme, že o tom musíme co nejdříve jednat. Myslím si, že oni logicky čekali na výsledek voleb a na novou reprezentaci města. Co se týká návrhu parkování na střeše nového terminálu, to budeme moci řešit nejdříve po roce 2018. Do té doby totiž platí lhůta tzv. udržitelnosti projektu a pak to záleží na tom, uznají-li to zastupitelé jako důležité a budeme-li mít také peníze. Správa majetku už dostala pokyn k tomu, aby zahájila projekční práce na řešení hygienického zázemí s tím, že se bude jednat o lehkou stavbu, kterou bude možné i podle potřeby někam přenést, a budou-li peníze, čekám, že je příští rok postavíme.
Rád bych se dotkl i poměrně citlivé otázky. Stávalo se, že nepřesné počítání při hlasování zastupitelů bylo často předmětem dohadů i stížností, a to zvláště u přijetí kontroverzních usnesení. Uvažujete do budoucna o zakoupení hlasovacího zařízení, které by to vyřešilo?
Určitě by to vneslo jasno do toho, jak kdo hlasoval a bylo by to možné i dobře archivovat. To by bylo třeba zásadní pro občany třeba v době voleb, aby si zjistili, jak kdo hlasoval a jak se kdo stavěl k projednávaným otázkám. Prověříme, kolik takové zařízení stojí a nechám nové zastupitele rozhodnout, zda do toho chtějí ty peníze dát. U nás je to komplikované tím, že nemáme svoji stálou zasedací síň, vše by bylo nutné vždy instalovat a taková zařízení přijdou asi na čtvrt milionu. Ale rozhodně to prověříme.
Turnov má sice svůj informační městský rozhlas, avšak řada měst už vsadila na vlastní televizní vysílání. Uvažuje město, které se chlubí kulturní vyspělostí a návštěvností turistů, do budoucna také o moderním sdělovacím médiu?
Turnov by si to asi zasloužil, avšak v době, kdy bojujeme s penězi, to je pro nás drahá záležitost a myslím si, že diskuse a směřování o dalším osudu současné turnovské televize bude teď na začátku nového zastupitelstva jedním z témat, o kterém se zastupitelé budou chtít bavit. Osobně si ale myslím, že na kabelovku, nebo internetovou podobu televize v tomto volebním období peníze nebudou.
Skoro dva roky jste byl ve funkci starosty, ale profesí jste projektant. Máte nějaký záměr či sen o tom, co důležitého by město opravdu potřebovalo?
Já mám sny spíš o menších stavbách. Mám rád, když se povede vytvořit kus dětského hřiště, potřebný plácek, kousek hezkého parku, to jsou věci bytostně zajímavé. Nicméně ty hlavní investice jsou jasně dány. Jedná se o Maškovu zahradu a důležité komunikace. Nějaký velký sen nemám. Uvítal bych, kdyby se podařilo zásadním způsobem něco udělat s centrálním městským parkem u letního kina. Tak, aby se změnil povrch cest, byl rozhodně bez oplocení a zavírání, aby tu opět vzniklo dětské hřiště i pro vyšší věkové kategorie, s postupně opravenými lavičkami, možná i za pomoci studentů šperkařské školy s více sochami, prostě tak, aby se z něj stalo příjemné místo pro malé děti, mládež i důchodce. Podobně bych rád, abychom začali i s opravou Metelkových sadů. Tady já osobně cítím jakýsi dluh z minula.
Otakar Grund