Chybějící obchvat trápí Turnov už řadu let. Téměř veškerá doprava na Semily a Lomnici je vedena středem města, přes centrální náměstí projede podle průzkumů denně 16.000 automobilů včetně nákladních. Dlouhou dobu byla ve hře varianta, že se obchvat na Semily spojí s plánovanou rychlostní silnicí R 35. Ministerstvo dopravy ale v dubnu rozhodlo, že čtyřproudá silnice přes Český ráj nepovede, protože jde o drahou záležitost. „Jsem rád, že ministerstvo ustoupilo od megalomanských záměrů a uznalo, že intenzita dopravy zde není taková, aby tu byla čtyřproudá rychlostní silnice, je třeba se na to dívat realisticky," komentoval rozhodnutí hejtman Martin Půta. Kraj proto podpořil návrh ministerstva na stavbu dvouproudé silnice s občasným třetím pruhem pro stoupání. Kdy se bude stavět ale není jasné. „Minimálně do roku 2050 s tím nechce ministerstvo nic dělat, nemá to v prioritách," říká starosta Turnova Tomáš Hocke. Turnov i kraj teď řeší, jak s obchvatem na Semily naložit.
„Přijde mi jako plýtvání veřejnými prostředky, aby se tady vedle sebe stavěly dvě silnice. Jedna krajská jako obchvat a jedna státní jako rychlostní na Hradec," vysvětluje hejtman Půta.
„Takže se budu snažit přesvědčit ministerstvo dopravy, že bychom to měli dát dohromady. Čekat do roku 2050 je nesmysl. Obchvat na Semily je pro Turnov naprosto nezbytný," vysvětluje postoj kraje Půta. Samotný Liberecký kraj ale nemá na výstavbu obchvatu peníze. „Určitě ne v parametrech, aby se to dalo označit jako silnice první třídy," dodal hejtman.
Trasování obchvatu na Semily vzbudilo v Turnově před dvěma lety velkou vlnu protestů. Petice proti plánované trase čítala téměř tři tisíce podpisů. Lidem se nelíbilo, že silnice má vést přes zastavěnou zónu a kolem sportovního areálu. Letos v červnu zastupitelé územní plán upravili a zrušili územní rezervu v lokalitě Pod Výšinkou. „V tuto chvíli se pracuje na studii proveditelnosti, kudy by obchvat mohl vést mimo město. Trváme přitom na minimálním zásahu do krajiny," popisuje starosta Hocke.
Problém je v územních plánech
Jedna věc je ale studie a druhá chybějící územní plány v sousedních obcích, poukazuje na úskalí Pavel Charousek ze sdružení Turnovsko v akci. Právě to může podle něj trasování obchvatu negativně ovlivnit.
„Mírová pod Kozákovem, stejně jako Radostná, nemají územní plán a tak tam zástavba probíhá občas mírně chaoticky. Takže v tom nejpřirozenějším koridoru, kterým by obchvat na Semily mohl vést, už to nepůjde, protože tam vyrostly rodinné domky a nebo jsou připravené parcely pro budoucí výstavbu. A pokud budeme stále oddalovat to, kudy ta silnice má vést, tak se může stát, že už ji nebude kde postavit. Což bude pro Turnov opravdu fatální, protože bez obchvatu nemá doprava v Turnově řešení. Pak by se musely hledat varianty přes intravilán města a to si neumím představit."
Starosta Hocke přiznává, že zákon, který nenutí malé obce mít územní plány, je špatný. „Opravdu nás to negativně ovlivňuje. My ten územní plán mít musíme a oni ne, pak se těžko dá řešit budoucí rozvoj celého území. Myslím, že obce, které plán nemají, by měly být kráceny na státních dotacích." Zároveň dodává, že studie, která by měla ukázat varianty trasování obchvatu mimo město, by měla být hotová začátkem příštího roku.