„Poté si budou moct řidiči projet celou 520 kilometrů dlouhou trasu od Baltského moře až k hranicím s Českou republikou,“ uvedlo v oficiální zprávě polské ředitelství silnic a dálnic. Česká strana zahájila na trase D11 u Trutnova archeologický výzkum a řeší problém: ministerstvo dopravy 12. dubna přerušilo stavební řízení pro stavbu dálnice.

Stavba 15,3 kilometru dlouhé trasy Kamienna Góra - Lubawka je ve finiši, zbývá dokončit poslední desetinu prací. Na jejím budování pracuje v dubnu 279 dělníků a 125 stavebních strojů. Polská rychlostní silnice S3, která má parametry dálnice, se má na hranicích spojit s českou dálnicí D11.

V polovině roku 2024 pak Poláci spustí navazující šestnáctikilometrový úsek Bolków - Kamienna Góra se dvěma tunely. Jeden z tunelů bude dlouhý zhruba 2300 metrů a stane se nejdelším v Polsku. Začal se razit v prosinci 2020, a to novou rakouskou tunelovací metodou, která spočívá v postupném navrtávání a odstřelu horniny. Stejným způsobem se mají stavět tunely na budoucí D11 na Trutnovsku. Na trase od Jaroměře do Královce vzniknou tři: na Výšince, v Poříčí a Zlaté Olešnici.

Fotogalerie: Trutnov dálnice D11 zemní práce pro archeologický výzkum

Na polské trase se buduje ještě kratší tunel o délce 320 metrů, který je hloubený s následným překrytím. Polská rychlostní silnice S3 vede až do Štětína, cestou se napojuje na dálnice A4 z Vratislavi do Drážďan a A2 z Varšavy na Berlín.

V roce 2024 počítá polské ředitelství silnic a dálnic i s dokončením 33 km dlouhého úseku S3 u města Świnoujście na severu země. „Poté si budou moct řidiči projet celou 520 kilometrů dlouhou trasu od Baltského moře až k hranicím s Českou republikou,“ uvedlo ve středu v oficiální zprávě polské ředitelství silnic a dálnic.

Problém se stavebním řízením

Na české straně zatím končí dálnice v Jaroměři. Mezi Trutnovem a Královcem začal archeologický výzkum, který bude stát 363,8 milionu Kč bez DPH.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) čelí nečekanému problému se stavebním řízením, které bylo přerušeno. „U vybraných vyjádření správců technické infrastruktury a dotčených orgánů došlo k pozbytí jejich platnosti. Stavebníka proto vyzval k jejich aktualizaci spolu s požadavkem na doplnění dalších dokumentů, nezbytných pro vydání rozhodnutí ve věci,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl upřesnil, že problém se týká výjimky z ochrany chráněných živočichů. Jde konkrétně o potíž s nabytím právní moci jednoho rozhodnutí vydaného Královéhradeckým krajem. „Tuto záležitost obratem řešíme a věřím, že brzy bude kladně vyřešena a stavební řízení bude moci být obnoveno,“ uvedl Mátl.

„Věřím, že toto přerušení stavebního řízení nebude mít žádný dopad do termínu zahájení realizace stavby,“ dodal Mátl. ŘSD chce začít stavět dálnici v Královci ještě v letošním roce. Termín pro podávání nabídek do tendru za odhadovaných 13 miliard korun vyprší 5. května.