Přestože maturanti mají již jiné starosti, než myslet na učení, vždyť složením zkoušky dospělosti jejich studijní povinnosti skončily, dnes se oficiálně loučí se školou.

Toto se ale netýká téměř dvaceti procent maturantů v regionu, kteří budou zkoušku na podzim opakovat. Je to více než v minulých letech. Podle ministerských úředníků je jedna z funkcí státní maturity sledování úrovně vzdělávání a naplňování cílů vzdělávací politiky ze strany škol i celého vzdělávacího systému. Zde se podle nich ukazují slabiny a problémy nejsou ve „státní maturitě", ale v poklesu kvality vzdělávání.

Maturity podle zaměření školy

V praxi je však názor na státní maturity trochu jiný. Například podle ředitelky Gymnázia a SOŠ v Hostinném Ivany Mědílkové by se měli žáci připravovat k maturitě podle zaměření dané školy a k budoucímu povolání.

„Ty, kteří chtějí dále studovat na vysoké škole, musíme vzdělávat všeobecně, ostatní by se měli zaměřit ke své budoucí profesi. Měli by se soustředit na odbornost, kterou pak budou v životě uplatňovat. Zatím se klade důraz na angličtinu a češtinu, případně matematiku. Podle mého názoru, pokud bude student pracovat v sociálních službách s klientem, nepotřebuje umět až tolik anglicky a nepotřebuje zvládat složité úlohy z matematiky. Musí se však naučit citlivě jednat s lidmi a mít znalosti v sociální činnosti," zdůraznila Ivana Mědílková, ředitelka školy zaměřené humanitním směrem, kde se klade důraz na základy společenských věd, psychologii, sociologii či speciální a sociální pedagogiku.

Jak nás informoval ředitel Gymnázia ve Vrchlabí Miroslav Šafránek, maturovalo zde 51 žáků, šest žáků neprospělo u státní maturity a jeden v profilové části. Všech sedm se přihlásilo k podzimnímu termínu. „Největší problémy jim dělala matematika, také čeština jim dala zabrat. Dva naši, dnes již bývalí studenti, nastupují do praxe a všichni ostatní se přihlásili k dalšímu studiu na vysokých školách," doplnil ředitel vrchlabského gymnázia Miroslav Šafránek.

Podle samotných maturantů se zkouška dala zvládnout, ovšem jeden z nich ji absolvoval, jak sám říká, s odřenýma ušima: „Přípravu na maturu jsem trochu podcenil, ale už to mám v kapse a to je pro mě podstatný! Dál studovat nepůjdu, užiju si poslední prázdniny a pak si budu hledat práci. Asi začnu na pracáku…"

Většina absolventů uplatnění najde

Na Střední škole informatiky a služeb ve Dvoře Králové absolvovalo maturitní zkoušku 141 dětí, 19 studentů si ji na podzim zopakuje. Jedná se o velkou školu, kterou navštěvuje mnoho žáků z celého regionu. Podle ředitele Petra Vojtěcha je zavedení státní maturity správný krok, ovšem zkouška by měla být rozlišena pro gymnázia a školy jejich typu, kde je řada studijních a učebních oborů. „Naši maturanti uplatnění v praxi většinou brzy najdou. Pokud mám informace, na úřadech práce skončí jen malé procento z nich," uvedl P. Vojtěch.

„Letošní maturity byly velice úspěšné," pochvaloval si je ředitel Gymnázia Ivana Olbrachta v Semilech Jindřich Vojta a doplnil, že se rozhodně nemůže ztotožnit s tím, že v našem regionu neuspělo 20 % žáků. Maturovalo zde 48 studentů, neuspěli pouze dva.

„Státní maturity jsou pro nás ohromným administrativním molochem, zejména co se týká dokumentace. Vše by se dalo podstatně zjednodušit. Systém státních maturit by se konečně měl usadit. Vždyť je připravován již šestnáct let a čtyři roky po sobě se v dílčích parametrech mění. A to zejména v závislosti na tom, že jeden rok neudělá maturitu tolik procent žáků a v dalším roce zase jiný počet žáků. Podle toho se pak upraví náročnost zkoušky, aby všichni měli maturitu," podotkl k neustálým změnám ředitel semilského gymnázia.

Učedníci bez zkoušky dospělosti

Jindřich Vojta zastává názor, že učňovské školství by se klidně mohlo obejít bez maturity: „Není pak třeba srovnávat maturity první a druhé úrovně. Buď budeme mít jeden typ maturitní zkoušky a musíme trvat na zásadní nepodkročitelné hranici, nebo se tím již donekonečna nezabývejme."

Přestože ještě nejsou uzavřena všechna přijímací řízení na vysoké školy, ředitele Vojtu těší, že se mnoho absolventů Gymnázia Ivana Olbrachta dostalo na renomované vysoké školy.

Někteří ze studentů budou hledat uplatnění dokonce i v zahraničí.

Eva Veselá