Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Evropě přijde za rok o život osm tisíc chodců a cyklistů

Trutnovsko - Eurokomisaři mají novou vizi, jak zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů na veřejných komunikacích v EU.

3.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

Evropský parlament přijal téměř jednohlasně před necelými dvěma týdny návrh nařízení, které se vztahuje především na technickou vybavenost aut. Návrh prošel a platit může podle odborníků již za několik týdnů. O co v něm přesně jde? Výrobci automobilů musí například vozy povinně vybavit zařízením BAS, které se aktivuje v případě, že řidič nestlačí brzdu dostatečně silně na spuštění protiblokovacího systému ABS.

Nařízení se bude vztahovat na osobní automobily s maximálním počtem osmi míst bez řidiče a užitkové vozy s maximální hmotností 3,5 tuny. Legislativa reguluje také systémy čelní ochrany tak, aby bylo co nejvíce sníženo riziko zranění chodců a cyklistů.

Přísné lhůty pro automobilky

„Pokud jde o lhůty pro zavádění zmíněných norem, výrobci budou mít devět měsíců na to, aby vybavili tímto systémem všechny nové typy automobilů. V případě automobilů, které se již běžně na evropském trhu prodávají, se jedná o dvouletou a u užitkových vozů o osmiměsíční lhůtu,“ uvádí ve zprávě Evropský parlament.

Vnitrostátní orgány dále řidičovi neudělí homologaci, tedy souhlas s použitím vozidla, pokud jeho vůz nebude přesně splňovat podmínky stanovené v nařízení o systému čelní ochrany. Mezi podmínkami je i soubor testů, které budou třeba hodnotit důsledky po případné srážce s chodcem. „Nařízení stanovuje požadavky na konstrukci a fungování vozidel včetně systémů čelní ochrany a je rozumným kompromisem mezi ochranou pasažérů ve vozidle a chodcem a dalšími konstrukčními parametry vozidla,“ říká český europoslanec Petr Duchoň.

Vysoké nároky na výrobce

Nařízení však bude mít podle něj vysoké nároky na výrobce, což se odrazí i na cenách automobilů. „Nařízení může mít negativní dopad i na hmotnost vozidel, jejich aerodynamické vlastnosti, následně pak na spotřebu pohonných hmot, a tedy na životní prostředí. Na druhé straně ale výrazně sníží následky srážky chodce a vozidla,“ upřesňuje Duchoň. Podle zjištění Evropského parlamentu přijde každý rok v EU o život nejméně osm tisíc chodců a cyklistů, a dalších tři sta tisíc osob se na evropských komunikacích zraní.

„Lze se právem domnívat, že prostředky vynaložené na tyto účely přinesou lepší efekt než další zpřísňování požadavků kladených na automobily,“ dodává Duchoň.

3.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Ukončená i pokračující série. A pět tref Hochmana

Výlov v Mezholezích.

Rybám uškodili predátoři a tuhá zima. Bude jich méně

Z hornické bašty je skanzen

Žacléř /FOTO/ - Taková to byla pýcha. Čtyři staletí žacléřského hornictví dnes připomíná už jen industriální skanzen.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Vyprodané Uffo ozářil operní mág Adam Plachetka

Trutnov /FOTO/ - Operní hvězda v Trutnově. Sólista Vídeňské státní opery Adam Plachetka zazpíval v pondělí večer před vyprodaným sálem trutnovského Uffa muzikálové melodie v rámci hudebního festivalu Trutnovský podzim.

Sparta hořela. Trenér se omluvil fanouškům

Trutnovsko - Spokojený nebyl ani kouč Bílé Třemešné Jan Stolín. Ten by se nezlobil, kdyby jeho tým dostal impuls v podobě nového šéfa lavičky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení