V Krkonoších je momentálně 96 němých značek, dalších 69 vzniká v kovovýrobě Jiřího Kavána v Dolním Lánově na Trutnovsku. Vyrábí je tam z dvoumilimetrového ocelového plechu, ze stejného materiálu, jaký měly ty původní na počátku 20. let 20. století. Nové červené ornamenty se objeví na horách na jaře. Znázorňují nejvýznamnější vrcholy, horské boudy, osady či obce. Neudávají kilometrové ani časové údaje, ukazují pouze směr k danému místu natočením a šipkou v dolním okraji značky.

"Snažíme se zachovat jeden z krkonošských unikátů. Muttichovy značky v Krkonoších minulých sto let pomáhaly turistům orientovat se v terénu za nepříznivého počasí, za snížené viditelnosti i v zimě, kdy jsou rozcestníky pokryté námrazou. Jsou jedinečné v celém světě. Neznáme žádné jiné pohoří, kde by podobné ornamenty sloužily pro turisty," poukázal na výjimečnost němých krkonošských značek mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný.

Přetékající kontejnery v centru Špindlerova Mlýna v pondělí 3. ledna 2022.
Hory byly narvané odpadem. Kdo u popelářů přežije zimu, toho už nic nepřekvapí

Stejné jako před sto lety

Některé ze symbolů Muttichových němých značek.Některé ze symbolů Muttichových němých značek.Zdroj: Deník/VLP ExternistaNěmé značky jsou pojmenované podle příjmení jejich tvůrce Kamila Vladislava Mutticha. "Značky jsou vyrobené z dvoumilimetrového plechu. Váží jedno až dvě kila. Použili jsme stejný materiál jako před sto lety, kdy vznikaly. Jejich výhodou je dobrá viditelnost a odolnost," řekl majitel lánovské kovovýroby Jiří Kaván a přiblížil, jak unikátní značky vznikají.

"Značky vypalujeme plazmou na CNC stroji podle původních tvarů z historických dokumentů. Poté je brousíme, srážíme hrany do tvaru jednotlivých znaků, vrtáme do nich díry kvůli umístění na rozcestníky. V práškové lakovně se následně nastříkají dvěma vrstvami nátěrů. Jeden je základní, vrchní má červenou barvu, aby byla značka výrazně vidět. Dolů přijdou umístit směrové šipky, aby turista věděl, jakým směrem se má dát," vylíčil Kaván.

"Pravdou je, že dnes už málokdo zná přesný význam jednotlivých symbolů. Mnozí na ně dokonce pohlížejí jen jako na nějaké ornamenty. Faktem ale zůstává, že jak v minulosti, tak i nyní to jsou orientační značky, které mohou turistům v nesnázích pomoci," připomněl ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch. Přehled Muttichových značek lze najít na turistických i lyžařských mapách Krkonoš.

Myšlenky zavedení němých značek pocházejí z počátku první republiky, od Svazu lyžařů Republiky československé (RČS). Prvním důvodem k jejich vytvoření byla nečitelnost letního turistického značení v zimě a druhým jazyková problematika. Počátek Československa je spjat s pokračováním národnostních sporů mezi českým a německým obyvatelstvem, žijícím v nově vzniklé republice. Nejinak tomu bylo i s jazykovou podobou nápisů na turistických ukazatelích. Němé značky bez jakýchkoliv textů měly tento problém vyřešit.

Penzion Lesní zátiší v Malé Úpě v pondělí 3. ledna 2022 den po požáru.
Požár penzionu v Malé Úpě: vyšetřovatel vyloučil úmyslné jednání. Šlo o závadu

Vypracování symbolů pro jednotlivé znaky, představující důležité krkonošské cíle, se ujal člen výboru Svazu lyžařů RČS a nadšený lyžař Kamil Vladislav Muttich. V zimě 1921/22 byly značky vyzkoušeny v terénu na nejnavštěvovanějších místech v západních Krkonoších. "Osvědčily se, a tak bylo celkem odesláno téměř 200 značek krkonošským boudařům, kteří měli zajistit jejich umístění podle zaslaných plánků. V létě 1924 bylo němé značení Krkonoš dokončeno. Muttichovky byly umístěny v celém pohoří, celkově se jednalo o 350 červených cedulí ze silného plechu," přiblížil počátek němých značek v Krkonoších Radek Drahný.

Ve 20. a 30. letech se o značky na obou stranách Krkonoš staral Svaz lyžařů RČS. Když po druhé světové válce zanikl, péči o značky v 50. letech převzala Horská služba. Právě v tomto období došlo na české straně hor k několika obnovám němých značek, zatímco na polské straně zanikly. O obnovení těch českých se v druhé polovině minulého století zasloužila společnost Škoda Auto se závodem ve Vrchlabí. Automobilka se na obnově značek podílí finančně i nyní.

Naposledy byly Muttichovky obnoveny v roce 2003, kdy řemeslníci v dílnách Správy KRNAP ve Svobodě nad Úpou vyrobili 48 nových značek.

Vlakové nádraží v Žacléři získá firma TMŽ z pražských Vinohrad.
Šlapací drezíny na žacléřské trati. Správa železnic ji prodá pražské firmě TMŽ