Během čtrnácti ročníků diváci aplaudovali zejména dechberoucím akrobatickým výkonům, s napětím očekávali, co lidské tělo dokáže a co vydrží. Bavili se u zajímavých či zábavných příběhů. Potlesk běžně zazníval během představení.

Jenže The Veil bylo něčím jiným. Na jevišti za obřím závojem se odehrával novocirkusový pohled na smrt, život a prostor mezi nimi. Znělo Faurého Requiem, účinkující byli oblečeni pouze do černé a bílé. Do smíchu nebylo nikomu, k potlesku se v průběhu představení občas odhodlalo jen několik diváků.

Nezvyklý moment se probíral i při diskusi diváků s účinkujícími bezprostředně po premiéře. „Připouštím, někdy to není úplně vhodné tleskat. Pro mě osobně, když zrovna zpívám, je to v jistých momentech rušivé,“ přiznal Libor Kasík, principál CirkUffu, původní profesí profesionální pěvec, který v The Veil naživo zpíval.

Sobota na CirkUffu, čtvrtý den festivalu.
Sobota na festivalu CirkUff, čtvrtý den: Fanfára, pošťáci a popelnice

Australský režisér Joshua Hoare je přesvědčený, že artisté reakce diváků vnímají spíš okrajově. „Ať se tleská nebo ne, soustředí se na svůj výkon,“ ujistil.

Závoj mezi hledištěm a jevištěm na první pohled přehradil obvyklý tok energie mezi diváky a umělci. „Byla to dnes veřejná premiéra, takže všechny reakce byly nové. Jsou pro nás povzbuzující, dáváte nám tím vědět, že jste tady s námi,“ ocenil artista Jesse Scott.

Komorní novocirkusová inscenace vznikla díky koprodukci trutnovského Uffa a South Australian Circus Centre. Není to první spolupráce. Australané jsou v poslední době v Trutnově jako doma. Pravidelně na festivalu CirkUff účinkují. O letoška navíc vedou právě pod Krkonošemi žáky novocirkusové školy CZirkidz. Z jejich spolupráce vzešel alegorický příběh Heart, který byl závěrečnou show na letošním, v pořadí už 14. ročníku festivalu CirkUff.

Mohlo by vás také zajímat: Zahájení lázeňské sezony propršelo, tradice na kolonádě se však dodržela

Zdroj: Jan Bartoš