Z celkových nákladů ve výši 23 milionů korun získala dotaci 85 procent z Evropské unie. Od konce října začnou jezdit elektrobusy také v Trutnově, místní MHD vymění kompletní flotilu vozů na čtyři elektrobusy a tři na stlačený zemní plyn (CNG).

„K pořízení elektrobusů dochází především kvůli jejich ekologickému provozu a jejich zavedení do Městské automobilové dopravy navazuje na projekt Smart Region Vrchlabí, který vznikl v roce 2010,“ řekl Ondřej Machačka, ředitel Krkonošské automobilové dopravy KAD. „Přínos elektrobusů je vícenásobný. Je to bezemisní doprava, což je důležité kvůli životnímu prostředí, nové vozy mají supermoderní komfort, cena dopravního výkonu je nižší,“ označil výhody příchodu elektromobility na vrchlabskou městskou linku starosta Jan Sobotka. Podle něj je hromadná doprava ve městě nezbytnou službou pro obyvatele. „Vnímám ji jako pevnou součást našeho města, taková služba musí existovat,“ dodal.

Oproti současným dieselovým autobusům vidí ředitel KAD jejich největší výhodu v ekologickém provozu a pohodlí pro cestující. Vozidla jsou nízkopodlažní, klimatizovaná, vybavená informačními panely a monitorem, kde se cestujícím zobrazuje trasa linky a zastávky. „Jsme přesvědčeni, že cestující zaujme i desing vozů a vhodně zvolená barevná kombinace interiéru,“ uvedl Ondřej Machačka.

Dodavatel elektrobusů, firma SOR Libchavy, provedla v průběhu minulého a tohoto týdne dvě školení, při nichž zasvětila vrchlabské šoféry do obsluhy vozů i postupů při dobíjení vozidel. Premiérový den provozu elektrobusů proběhl bez potíží. „Jsme velmi rádi, že první den provozu nepřinesl žádný problém a žádnou nepředvídatelnou situaci,“ konstatoval ředitel KAD.

Ekologické autobusy míří pod Krkonoše. Ve Vrchlabí začnou jezdit na elektrický pohon letos v září, v Trutnově v říjnu.
Elektrobusy letos zaplní Trutnov a Vrchlabí, MHD bude ekologičtější

Krkonošská automobilová doprava vybudovala dobíjecí stanici v areálu firmy ve Vrchlabí, do kterého v posledních letech poměrně výrazně investovala. Plné nabití elektrobusu trvá pět až šest hodin. „Délka, kterou jsou elektrobusy schopné na jedno nabití ujet, je závislá na profilu trasy a klimatických podmínkách. Jiný dojezd je v současném období, kdy není potřeba ve vozidle zapínat klimatizaci, než v zimě, kdy pokaždé nemusí být hladký povrch silnice. Výrobcem je garantován dojezd 150 km,“ vysvětlil Machačka. „Počítáme, že u našeho nejdelšího turnusu využijeme během polední pauzy elektrobusu rychlodobíjení, abychom částečně zvýšili kapacitu baterií. Standardní způsob dobíjení budeme využívat především ve večerních a nočních hodinách. Předpokládáme, že plné nabití elektrobusu bude trvat 5-6 hodin,“ doplnil.

V Trutnově očekávají dodávku čtyř dvanáctimetrových autobusů na elektrický pohon a tří osmnáctimetrových kloubových autobusů na stlačený zemní plyn do 15. října. Na konci října vyjede nová trutnovská, čistě ekologická flotila na trasy Městské hromadné dopravy. "Momentálně finišujeme se stavbou dobíjecího depa v Poříčí," sdělil Deníku Milan Kovář, obchodní ředitel společnosti Arriva Východní Čechy, která v Trutnově provozuje MHD. Sedm vozů vyjde zhruba na 83 milionů korun. Arriva získala na jejich nákup evropskou dotaci ve výši 85 procent.

Dojednáno! Předseda představenstva společnosti Arriva Východní Čechy Jindřich Poláček a trutnovský starosta Ivan Adamec podepsali smlouvu na dalších deset let. MHD díky tomu bude plně ekologická.
Velká autobusová revoluce