Jde o součást mezinárodního projektu záchrany nosorožců bílých severních umělou reprodukcí. Vědci získali primordiální zárodečné buňky ze severní samice Nabiré, která uhynula ve Dvoře Králové v roce 2015.

"Naším cílem je vytvořit vajíčka a spermie v laboratoři, díky tomu budeme mít v budoucnu dostupnější mnohem širší genetickou variabilitu nosorožců bílých severních pro založení nové populace. Vytvoření primordiálních zárodečných buněk je významným a náročným krokem k tomuto cíli," řekl Jan Stejskal ze Safari Parku Dvůr Králové.

Nosorožci bílí severní jsou ohroženi vyhynutím. Poslední dvě samice tohoto druhu, třiatřicetiletá Nájin a její dcera Fatu, žijí v rezervaci Ol Pejeta v Keni. Obě patří dvorské zoo.

Psali jsme:

Nosorožec Sudán v Africe
Povstane nosorožec bílý z popela? Vědci věří v kouzlo zamraženého spermatu

"Jsme nadšeni, že se vědcům z BioRescue tento průlom podařil a že Nabiré je stále součástí mise na záchranu svého druhu. Během svého života nepřivedla na svět žádného potomka, nicméně vzhledem k nedávným úspěchům spojeným s kmenovými buňkami se zdá být zcela reálné, že se někdy v budoucnu přímý potomek Nabiré ještě narodí a sehraje důležitou roli při znovuosídlení střední Afriky severními bílými nosorožci," uvedl ředitel Safari Parku Dvůr Králové Přemysl Rabas.

Mezinárodnímu týmu veterinářů, ve kterém byli i odborníci ze zoo ve Dvoře Králové, se poprvé podařilo v laboratoři vytvořit životaschopná embrya nosorožců bílých severních.Mezinárodnímu týmu veterinářů, ve kterém byli i odborníci ze zoo ve Dvoře Králové, se poprvé podařilo v laboratoři vytvořit životaschopná embrya nosorožců bílých severních.Zdroj: ČTK

Tým BioRescue se pomocí pokročilých metod umělé reprodukce snaží zachránit nosorožce bílé severní před vyhynutím. Vědci postup popsali poprvé tento týden v časopisu Science Advances.

"Vědci z BioRescue produkují embrya severních bílých nosorožců oplodněním oocytů (vaječných buněk) spermiemi v laboratoři. Embrya jsou poté určena k tomu, aby je odnosily náhradní matky jižních bílých nosorožců. Rozhodující pro produkci embryí je dostupnost oocytů a spermií," uvedli zástupci dvorské zoo.

Samice Fatu je podle nich jedinou dárkyní přirozených oocytů a program má k dispozici zmrazené sperma pouze od čtyř samců, přičemž někteří z nich jsou s Fatu blízce příbuzní. Pomocí technik spojených s kmenovými buňkami se vědci snaží tento problém překonat.

Podívejte se ve fotogalerii na předloňský historicky třetí odběr vajíček samic nosorožce bílého severního Fatu a Nájin, dvou posledních zástupkyň svého druhu na světě, v keňské rezervaci Ol Pejeta:

V úterý se úspěšně uskutečnil v keňské rezervaci Ol Pejeta historicky třetí odběr vajíček samic nosorožce bílého severního Fatu a Nájin, dvou posledních zástupkyň svého druhu na světě.
Vědci bojují o záchranu nosorožců bílých severních, samicím odebrali vajíčka

"Z živé tkáně, například z kůže nosorožců, je postupně možné vytvořit tzv. indukované pluripotentní kmenové buňky, následně primordiální zárodečné buňky a nakonec umělé gamety (pohlavní buňky), tedy oocyty a spermie. Tím by se zvýšil počet jedinců, z nichž bude možné založit novou populaci, až na 12 zvířat," uvedli zástupci zoo.

Vědci vycházeli z poznatků získaných při práci s myšmi. V roce 2016 vytvořili primordiální zárodečné buňky a nakonec zárodečné buňky myší, které byly oplodněny v laboratoři, a narodili se z nich zdraví potomci. V případě bílých nosorožců japonští vědci spolupracují s kolegy z několika evropských vědeckých institucí.

Podle vědců, jakmile bude vytvoření umělých gamet úspěšné, se spojí tento plán s postupy, které provádějí s přirozenými gametami. Stejně jako v případě oocytů získaných z Fatu a spermií rozmražených ze zmrazených vzorků, budou uměle vytvořená vajíčka a spermie oplodněny in vitro v laboratoři. Vytvořená embrya budou uložena v tekutém dusíku, než bude možný jejich přenos do náhradní matky.