Jádrem sporu je působení bývalého prezidenta Aeroklubu ČR Vladimíra Machuly, který jako zástupce většinového akcionáře v letech 2016-2019 údajnými machinacemi v pozici předsedy představenstva přivedl Leteckou školu na pokraj zániku. "Byla to devastace firmy. Pan Machula od konce roku 2016 systematicky tuneloval společnost ve svůj prospěch," konstatoval Jan Bäuml, současný předseda představenstva a zástupce společnosti Tourway z Vrchlabí, která drží v Letecké škole 12 procent akcií. Zastupitelé Vrchlabí na středečním jednání odsouhlasili záměr uzavřít úplatné věcné břemeno na plochu letiště, které má zajistit jeho ochranu tak, aby sloužilo skutečně jako letiště a nebylo rozprodáno k jiným účelům.

Bäuml poukazuje například na to, že Machula vyvedl 1,5 milionu korun z Letecké školy na soukromý účet, zcizil movitý majetek, nepředal ani účetnictví. "Z letecké školy vyvedl také dvě letadla Cessna 172 a Blaník L-13 celkem za 200 tisíc korun ve prospěch Aeroklubu ČR, ačkoliv jejich aktuální hodnota byla 2,5 milionu korun. Přitom sám uzavřel smlouvy na obou stranách. Neuvěřitelně nevýhodně zastavil další dvě letadla, dvoumístnou Cessnu 152 a čtyřmístný Maule," popsal situaci Bäuml.

Dolétali? Situace v akciové společnosti Letecká škola Vrchlabí, která provozuje letiště a přitom nemá už ani žádné letadlo, je zcela paralyzovaná.
Mračna nad letištěm. Akcionáři podali trestní oznámení na předsedu Aeroklubu ČR

"Žaloby a trestní oznámení jsme podat museli. Začali jsme rozkrývat věci, které mají povahu trestných činů, proto jsme nemohli dělat nic jiného," vysvětlil starosta Vrchlabí Jan Sobotka, který figuruje v představenstvu Letecké školy jako zástupce města. "Po Aeroklubu ČR jako majoritním vlastníkovi žádáme vrátit peníze, které byly z Letecké školy vyvedené. Domáháme se také vydání dvou našich letadel Cessna 172 a Blaník L-13. Naše požadavky jsou v řádu milionů korun," upřesnil.

Předseda představenstva Letecké školy Jan Bäuml se obává, že Aeroklub ČR chce letiště ve Vrchlabí zlikvidovat, prodat a získat finanční prostředky. To však nový prezident Aeroklubu ČR Vlastimil Dvořák důrazně popřel. "Letiště má sloužit k účelu, kvůli kterému bylo postavené a proč vznikla akciová společnost, tedy kvůli provozování letiště a sportu. Naším záměrem je vybudovat na letišti ve Vrchlabí středisko talentované plachtařské mládeže. To jsem deklaroval valné hromadě i představenstvu akciovky,“ ohradil se Vlastimil Dvořák, prezident Aeroklubu ČR, jako zástupce většinového akcionáře společnosti Letecká škola Vrchlabí.

Ve Vrchlabí se rozjela stavba krytého bazénu. Hotový má být v říjnu příštího roku.
VIDEO: Ve Vrchlabí se budou lidé koupat pod zemí. Už příští rok v zimě?

"Představa, že si letiště může jiným způsobem zajistit prostředky na svůj provoz, když oproti všem letištím v ČR provozuje díky sněhu a vodě maximálně dvě třetiny roku, je nereálná," dodal. Prezident Aeroklubu si nechal v květnu zpracovat znalecký posudek. Vyplývá z něj, že letiště ve Vrchlabí má hodnotu 80 milionů korun. "A to šlo o odhad tabulkový, soudní odhad bude pravděpodobně ještě vyšší,“ upozornil.

Ze stavu, který provází série žalob a trestních oznámení, je rozčarován. "Postoj menšinového akcionáře je nepřátelský bez cesty ke smíru. Kdykoliv jsem napsal vstřícný dopis, abychom věc řešili a vyčistili, pan Bäuml jako předseda představenstva to odmítl. Je to chladný kalkul z jeho strany. Na katastru nemovitostí je každému občanovi k nahlédnutí zápis zástavy pozemků letiště ve prospěch soukromé firmy pana Bäumla. Může tak svévolně naložit s pozemky v případě uplatnění zástavy," řekl Dvořák. Ten uznal, že jeho předchůdce Machula v pozici prezidenta Aeroklubu ČR nadělal ve Vrchlabí paseku. "Choval se v akciové společnosti nestandardně," uvedl.

O prázdninách začne rekonstrukce Krkonošské ulice. Řidiče čeká uzavírka.
Vrchlabí opraví hlavní třídu, přinese zpomalení dopravy i slevu pro obchodníky

Zastupitelé Vrchlabí na středečním jednání odsouhlasili záměr uzavřít úplatné věcné břemeno na plochu letiště, které má zajistit jeho ochranu tak, aby sloužilo skutečně jako letiště a nebylo rozprodáno k jiným účelům.

Na letišti ve Vrchlabí aktivně působí Krkonošský aeroklub Vrchlabí se skupinou 25 letadel. Jde o kluzáky, větroně či akrobatická letadla. Čtvrtinu letadel vlastní aeroklub, tři čtvrtiny patří soukromým vlastníkům. Podle předsedy Karla Horáčka lze očekávat, že cesta z patové situace bude dlouhý proces.

"Areál letiště je ve slušném stavu, společnost Letecká škola v absolutně katastrofálním. Je to složitá situace, které málokdo rozumí. Letecká škola je jako náklaďák, který je až po korbu v bahně. Zřízení věcného břemena vnímám jako startovací bod k tomu, aby se dal po pohybu," pojmenoval situaci. Karel Horáček je nejen předsedou Krkonošského aeroklubu Vrchlabí, ale zároveň od loňského roku viceprezidentem Aeroklubu ČR.

"Umím si představit, když všichni projeví určitou vstřícnost, tak může dojít k dohodě o narovnání. Kompromis a nalezení východiska, které bude pro všechny přijatelné, je cennější a hlavně někam směřuje," vyslovil Horáček svůj názor.

Vchod do nového Návštěvnického centra Krkonošského národního parku v bývalém klášteře augustiniánů má připomínat skálu. Její podoba budí rozpaky.
FOTO: Roste ve Vrchlabí moderna od profesora architektury nebo betonový bunkr?