Jízdní řády těch zbývajících upraví tak, aby byly pro lidi pohodlnější. Změny se týkají spojů v oblasti kolem Jablonce, Tanvaldu, Harrachova, Rokytnice nad Jizerou, Železného Brodu, Jilemnice a Semil. Počet autobusových linek v této oblasti klesne ze současných devětatřiceti na 32. „Chceme, aby autobusy jezdily pravidelněji, v časech a místech, kde je po nich opravdu poptávka a kde zajišťují dopravu do školy, zaměstnání, na úřady nebo k lékaři,“ řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana pro resort dopravy.

Důvodem změn je ovšem také rostoucí nezaměstnanost na Jablonecku a Semilsku a pokles dětí zapsaných v tamních školách. To se projevilo snížením tržeb dopravců v oblasti. Některé málo využívané linky proto budou zcela zrušené.

Cílem je předejít souběhům

Projekt optimalizace jízdních řádů v Jizerských horách a Krkonoších připravoval kraj dva roky. „Cílem projektu je dosažení lepší obslužnosti a návaznosti spojů a také omezení souběhů vlaků a autobusů,“ řekla vedoucí krajského odboru dopravy Stanislava Jakešová.

Takzvaný souběh nastává, když na stejnou trasu bezprostředně po sobě vyjíždí vlak i autobus a dochází tak ke zbytečnému plýtvání dopravní kapacitou.
„Po sjednocení přepravního tarifu v regionu pomocí systému Idol je toto druhý krok, kterým se snažíme zlepšit situaci cestujících na Liberecku,“ poznamenal Martin Sepp. „Optimalizace jízdních řádů proběhne v budoucnu i na dalších místech v kraji,“ dodal.

Nové jízdní řády se již v praxi osvědčily – loni v prosinci byla upravena autobusová linka č. 141 z Liberce do Jablonce, která plynule navazuje na MHD směrem na Bedřichov a umožňuje i přestup na vlakovou dopravu v Pasekách.

Měnit se bude i tištěný řád

Zcela nová linka bude lidi dopravovat na přehradu Souš, kde dokonce vznikla i nová zastávka. „Spoj byl zaveden na základě dohody se starostou, je to turisticky zajímavá lokalita a spoj v ní chyběl,“ vysvětluje Ondřej Pavlík z krajské společnosti Korid LK, která celý projekt připravila.

Změnou projdou i samotné tištěné jízdní řády. Projekt se je snaží zpřehlednit. „Poznámky typu ´625 – jede pouze 3. března dopoledne každý sudý rok´, kterých byl starý řád plný, jsme se snažili omezit na minimum,“ říká s úsměvem Ondřej Pavlík.

„Už bylo na čase,“ komentuje situaci Liberečanka Jarmila Houštecká. „Do okolí Semil často jezdím na výlety a některé spoje opravdu jezdí dost nešikovně. Snad tomu nový jízdní řád pomůže.“

Autobusy najezdí po celém území Libereckého kraje bezmála šestnáct milionů kilometrů. Kraj na dofinancování ztrát autobusových linek přispívá asi 220 miliony korun. České dráhy najezdí čtyřikrát menší vzdálenost, ale s osmi miliony přepravených osob ročně jsou v kraji dominantním dopravcem. Kraj na provoz vlaků ročně přispívá částkou 327 miliony korun.

Martin Taller