Kvůli výstavbě výhybny v Harrachově bude prodloužena do 19. listopadu. ČTK to řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Náhradní autobusy místo vlaků jezdí v tomto úseku od začátku dubna.

Vybudování výhybny si vyžádá bez daně 29,7 milionu korun, což je o šest milionů korun více než SŽDC předpokládalo. Nejlepší nabídku v soutěži dala firma Strabag. Podle Ptačinského se budou na harrachovském nádraží také opravovat koleje, bourat skladiště i rekonstruovat nástupiště. "Nové bude nástupiště číslo 3 s krytým dřevěným přístřeškem," uvedl Ptačinský.

Výhybnu je nutné postavit, aby mohly vlaky jezdit přímo z Liberce do polské Sklářské Poreby. Na obnovení přímého spojení se dohodl Liberecký kraj s Dolnoslezským vojvodstvím. Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy a dál do Varnsdorfu.

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do polské Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily v srpnu 2010. Zatím se ale muselo na trati přestupovat. Oživení česko-polské trati je zajímavé zejména z pohledu rozvoje turistiky. "V letní sezoně je atraktivní pro cyklisty, v zimě pro lyžaře. Navíc ve Sklařské Porebě na tyto spoje budou navazovat vlaky od Vratislavi, jezdící v obdobném taktu," uvedl již dříve hejtman kraje Martin Půta.

Výstavba výhybny navazuje na rekonstrukci části trati mezi Kořenovem a Harrachovem. Za bezmála 91 milionů korun se opravoval památkově chráněný Harrachovský tunel, Jizerský most a skalní zářez. Práce by podle Ptačinského měly skončit do konce září. Hlavním cílem bylo odstranit problémy s přitékající vodou, které nastávaly zejména v zimě, kdy voda namrzala a vytvářela ledopády. Vlaky kvůli tomu musely jezdit desetikilometrovou rychlostí, po obnovení provozu by se rychlost měla zvýšit na 55 kilometrů v hodině.