Vedení kraje kontruje, že dopravci ohlupují cestující a berou si je jako rukojmí. O co jde? Pochopitelně o peníze, o co přece jiného. Pikantní ovšem je, že toto slovo nezaznělo ani v jednom z bojových prohlášení obou stran sporu. Autobusovým dopravcům chce kraj utáhnout kohouty, kterými dotuje jejich ztrátové spoje, jimiž lidé jezdí do zaměstnání a škol.

Po dosavadních pozitivních zkušenostech s takzvanou integrací veřejné dopravy na Náchodsku a Rychnovsku, kdy se zvýšil počet spojů a jejich návaznost, se kraj snaží rozšířit tento systém na celý region. Od 1. září mají autobusy jezdit podle nových jízdních řádů a spojů má být dvakrát tolik, přitom však při nižším počtu autobusů než doposud. Ty totiž mají najezdit více kilometrů, kraj plánuje na méně vytížené linky i zavedení menších, úspornějších autobusů.

A právě o tyto úspory chce kraj snížit příspěvky dopravcům na úhradu ztrátových spojů. V součtu mají dostávat stejně jako doposud, v přepočtu na počet ujetých kilometrů to dopravcům podle jejich vlastního propočtu přinese ztrátu 35 milionů korun.

„Jsme kvůli navrženým optimalizačním úsporám ochotni přistoupit na menší příspěvek na ujetý kilometr. Ale návrh kraje je příliš razantní. Zatím celá změna spočívá jen v tom, že jsou jinak namalované jízdní řády,“ zlobí se Martin Bělovský, jednatel dopravce Osnado.

Firma se společně s dalšími třemi hlavními dopravci v kraji spojila ve sporu s krajem do jednoho sdružení. Transformace veřejné dopravy je podle dopravců nepřipravená, šitá horkou jehlou, v „rozporu s právními předpisy i ekonomickou logikou“.

„Integraci dopravy připravovalo už bývalé vedení kraje a kvůli náročnosti úkolu zřídilo pracovní kupiny, které však nynější vedení kraje jednoduše rozpustilo s tím, že v tom žádný problém nebude,“ kroutí hlavou dopravci.

Vedení kraje na sebe nenechalo s reakcí dlouho čekat a přispěchalo s tvrzením, že dopravci „svým jednáním sledují maximální navyšování svých zisků na úkor daňových poplatníků, berou cestující za rukojmí a vyhrožují dopravním kolapsem“.

Mluvčí kraje Imrich Dioszegi však potvrdil, že cílem je opravdu, vedle snahy zlepšit cestování, zastavit každoroční růst nákladů na zajišťování dopravní obslužnosti. Letos mají autobusoví dopravci od kraje nasmlouvané spoje za asi 273 milionů korun, přičemž hrozil růst těchto výdajů.

„Počítáme i s variantou, že dopravci přestanou jezdit. Proto zřejmě budeme muset začít jednat s jinými společnostmi, které by spoje zajistily,“ varoval hejtman Lubomír Franc. Podobný chaos zavládl před lety v Ústeckém kraji.