Smělost se ale vyplatila, o dva roky později se stala realitou a Hořice začnou od srpna likvidovat bariéry po celém městě. Zdejší radnice tak reaguje nejen na nutnou přístupnost všech úřadů a institucí, ale také na fakt, že zde žije mnoho pohybově omezených obyvatel. Realizace potrvá tři roky.

„Je třeba si uvědomit, že v Hořicích žije 145 seniorů jen v domově důchodců, také je tu léčebna dlouhodobě nemocných a ústav pro tělesně postižené.Všichni se potřebují někam dostat a zařídit si potřebné věci,“ vysvětlil starosta Ivan Doležal. Podle něj je celá akce rozdělena na čtyři barvy – čtyři různé části města a zároveň čtyři různé trasy s rozdílným významem.

Tou první je dopravní žlutá trasa, která spojuje horní část náměstí Jiřího z Poděbrad s hořickým vlakovým nádražím. Bez bariér zde bude budova městské policie, prodejna i Základní škola Husova. Druhou barvou je školní modrá trasa a bez překážek na ní budou Máchova, Blahoslavova a Pelikánova ulice, stejně jako ZŠ Na Habru.

Kulturní červená trasa propojí takzvanou Zlatou uličku Janderovu s ulicí Pod Lipou, pro invalidní občany to znamená bezproblémový přístup do budovy Sociálních služeb města Hořic, ale i Dětského zdravotnického střediska v Riegrově ulici.

Celou akci vidí pozitivně i ředitel Léčebny dlouhodobě nemocných Petr Adámek: „Je to jednoznačně přínosná záležitost. Na našem dětském oddělení bude vybudován výtah, který bychom museli uhradit z vlastních peněz,“ sdělil Adámek.

Vedení města myslelo i na relaxaci, a tak je čtvrtá zelená trasa odpočinková. Lépe přístupné budou Smetanovy sady, dojde k rekonstrukci křižovatky na Tyršově náměstí, opravě Janderovy a Škroupovy ulice a také k dlouho potřebné rekonstrukci Žižkovy ulice.

V rámci projektu bude opraveno ještě mnoho dalších ulic i křižovatek v Hořicích. Bylo nutné sladit všechny práce, aby úpravy proběhly najednou.

Trasa z horní části náměstí k nádraží dostane novou silnici i chodníky. Křižovatka na Závisti se změní v kruhový objezd a nový kabát oblékne i její okolí. V Přemyslově ulici vznikne nový chodník s vyrovnávací rampou před Jednotou. Kompletní rekonstrukcí projde i Riegrova ulice, nový chodník vybudují v ulici Daliborka. Náklady na tak rozsáhlou stavební akci se vyšplhaly na zhruba 150 milionů korun. Projekt, který město předkložilo, měl v rámci konkrétního operačního programu Evropské unie nejrozsáhlejší objem projektové dokumentace. Hořicím se podařilo získat 90 milionů, zbylých 60 zaplatí z vlastního rozpočtu.

Starosta vysvětlil Deníku, jak to chce radnice zvládnout: „Každý rok investujeme 20 milionů. Letos jsme si vzali úvěr, ale v dalších letech bychom rádi náklady zvládli bez dalších dluhů,“ uvedl a dodal, že první stavební práce začnou začátkem srpna a budou probíhat následující tři roky.