„Jako příklad uvedu lehký pád bez následků a bez poranění lyžaře v Janských Lázních. Turista pokračoval, po oprášení od sněhu, dále ve svém lyžování a ani netušil, že se spustil řetězec záchranných činností. Bezpečnostní systém v jeho elektronickém zařízení vyhodnotil situaci jako nouzovou a odeslal záchranářům zprávu. Majitel zařízení nereagoval na zpětná volání a tudíž se rozběhla záchranná akce,“ popisuje případ z Krkonoš mluvčí Horské služby ČR (HSČR) Marek Fryš.

Na záchrannou akci podle Fryše okamžitě reagovali novináři. „Nějaký všímavý turista okamžitě oslovil média, že se asi stalo něco strašného, protože záchranáři jezdí po sjezdovce tam a zpět. Ano jezdili a hledali ‚poraněnou‘ osobu,“ podotýká Fryš.

Špatně vyhodnocená situace

Fryš vysvětluje, že za problémem stojí bezpečnostní funkce některých elektronických zařízení. „Výrobci osobní elektroniky (mobilní telefony, chytré náramky či chytré hodinky) se předhánějí v poskytování bezpečnostních funkcí a aplikací pro svoje uživatele. Již jsme si jako záchranáři zvykli na E-Call v autě, který automaticky odešle nouzovou zprávu v případě nehody, ale to, s čím jsme se setkali v poslední době, je poněkud problematičtější,“ říká mluvčí HSČR.

Vánoční prohlídky na hradě Kost
Pohádkové lokace oblékly Vánoce. Hrady a zámky pořádají sváteční prohlídky

Majitelé mnoha moderních zařízení mají k dispozici obdobnou funkci jako zmíněný E-Call v autě, ta hlídá jejich bezpečí v případě pádu. „Bohužel tato zařízení občas vyhodnotí ne zcela správně naléhavost situace a problém pro záchranáře všech složek IZS je na světě,“ doplňuje Fryš.

Horská služba proto apeluje na turisty, aby pomohli zamezit odesílání těchto falešných nouzových zpráv. Stačí správně nastavit parametry zařízení. „Správné nastavení parametrů v zařízení zamezí, nebo alespoň omezí, odesílání náhodných výzev. Zároveň si dovolujeme požádat všechny oznamovatele nehod, aby reagovali na zpětná volání záchranářů,“ dodává Fryš.

Podle horské služby je důležité, aby oznamovatelé nehod reagovali na zpětná volání záchranářů. Záchranáři ovšem turistům volají zpět z dispečerských telefonů, a tudíž se nezobrazují čísla jako tísňová a nebo přímo adresná od horské služby. „Pokud jste nehodu, pohřešování, nebo úraz nahlašovali na číslo +4201210 nebo 155, prosím očekávejte příchozí hovor,“ doplňuje mluvčí Horské služby ČR Marek Fryš.