Umělé zasněžování je v posledních letech základem nejen úspěšné sezóny, ale samotného přežití lyžařských středisek. A tak zimní sezóna, byť není v Krkonoších extra dlouhá, zabere provozovatelům středisek takřka celý rok.

Ve Špindlerově Mlýně začali s výstavbou na Medvědíně už v dubnu a jsou rozhodnuti do svahu investovat 60 až 70 milionů korun.

Nový zasněžovací systém pokryje dolní polovinu červené a černé sjezdovky, osazený bude moderními sněžnými sprchami. Renovací projde i současná čerpací stanice.

Stavbou Špindlerův Mlýn navazuje na investici asi 150 milionů korun z minulých let do zasněžování ve Svatém Petru. „Cílem je zahájit sezonu současně v obou místech," uvedl ředitel Skiareálu Čeněk Jílek. Dosud začínala ve Svatém Petru, medvědínský areál se otevíral později, v minulé sezoně například 9. ledna.

Zimy jsou nejisté, je třeba co nejlépe využít léto

Ani desítky či stovky milionů investovaných do umělého zasněžování úspěch zimy nezaručí. Musí mrznout a hlavně, musí být dostatek vody. Proto je ve všech velkých střediscích Krkonoš patrný důraz na sezónu letní.

Spektrum nabídek se rozšiřuje, hodně si provozovatelé slibují od cyklistů. Ve všech podobách, od běžných turistů jedoucích lanovkou nahoru a po silnici dolů, po adrenalinové bike parky.

Ten špindlerovský slouží od roku 2002 a letos nastal čas velké rekonstrukce. Chopil se jí přední český jezdec Michal Maroši a nabídnout by měl prostor zkušeným jezdcům i těm, kteří se teprve učí. Na každé překážce tak budou k dispozici dvě platformy.

Součástí bike parku bude i 250 metrů dlouhá Slope stylová trať. „Největší inspirací je pro mě kanadský Whistler. My tu ale musíme tvořit z toho, co máme, kopce tady ve Špindlu jsou hodně kamenité. Například Flow Liny, které jsou teď moderní, tady jdou stavět jen velmi těžce. I přesto bude trať unikátem v České republice. U žádného jiného bike parku takovou nenajdete," vysvětlil Michal Maroši.

„Jsme rádi, že zrenovovaný park bude patřit zpátky mezi českou špičku. Každý, kdo má rád přírodní traily, by měl přijet," uvědomuje si potenciál místa zástupce provozovatele René Hroneš. První příležitost k posouzení změn budou mít zájemci 18. června.

Velké záměry mají v Rokytnici se svahy Lysé hory, z Černé hory se dá sjíždět na koloběžkách nebo přímo na vrcholu projet cyklistickou naučnou stezku, v sobotu se po třinácté rozjedou Krkonošské cyklobusy.

Na druhé straně rozmach cykloturistiky přináší i větší počet zraněných. Své o tom vědí lidé z Horské služby, a proto letos pošesté rozjíždějí kampaň Na kole jen s přilbou. Při spuštění v roce 2011 se se lidé s hlídkami setkávali jen v Jizerkách a Krkonoších, letos půjde o hlavní horské oblasti v rámci celé republiky. „Vloni musela Horská služba zasahovat zhruba 700x při úrazech cyklistů a koloběžkářů. A právě jezdci na koloběžkách nám začínají dělat velké starosti. Mnohdy na nich jezdí lidé, kterým nejde ani tak o poznávání přírodních krás, ale spíše o absolvování adrenalinových sjezdů strmých horských cest. Už to samo o sobě je nebezpečné. Když se k tomu přidá nejednou slabá tělesná kondice svátečního jezdce, může být zaděláno na pořádný průšvih," varuje Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.