Stavba bude o pětinu levnější, než projektanti předpokládali. Některé úseky dokončí letos, celá trasa má být hotová před začátkem letní sezony 2013. Informoval o tom Jiří Lukeš, ředitel Sdružení Český ráj, které je investorem.

Cílem je vybudování bezpečné stezky podél Jizery, kterou zvládne i méně zdatný cyklista. Navíc propojí místní komunikace a umožní obyvatelům Líšného, Malé Skály, Rakous a Dolánek klidnou cestu do práce či školy mimo silnice. „Na počátku tohoto roku bylo předáno staveniště a zahájeny byly přípravné práce, které spočívaly především v kácení stromů a křovin,“ řekl Lukeš.

Většina budovaných úseků bude bez asfaltu, s prašným povrchem a nebude vhodná pro kolečkové brusle. To byla jedna z podmínek Správy CHKO.

Část již v červnu

Na konci března začala vlastní stavba v úseku Líšný – Malá Skála, kde bude na levém břehu řeky zbudován úsek stezky dlouhý zhruba 1,4 kilometru. Stezka má nezpevněný povrch, pouze úsek na straně Líšného ve stoupání k obecnímu úřadu bude podle Lukeše asfaltový. Stezka by měla být hotova už v květnu tak, aby ji od června mohli turisté využívat. V květnu pak bude zahájena výstavba v úseku Rakousy – Loužek, včetně úpravy pěší lávky na železničním viaduktu. „Tento úsek by měl být dokončen letos v září,“ dodal Lukeš. Výstavba nejnáročnějšího úseku Rakousy – Malá Skála se dvěma mosty přes řeku začne v srpnu a její dokončení je plánováno na květen 2013.

Bezpečná síť cest

Greenway Jizera je koridor podél řeky Jizery se sítí bezpečných stezek pro bezmotorovou dopravu. Sloužit by měl nejen cykloturistům, ale také místním obyvatelům.

Hlavním záměrem projektu je vybudovat do roku 2015 zhruba 190 kilometrů dlouhou páteřní trasu v těsné blízkosti Jizery od jejího pramene až po soutok s Labem.

„Už dnes jsou podél Jizery značené trasy, řada z nich ale vede i po polních cestách nebo frekventovaných komunikacích, některé úseky jsou navíc jen pro fyzicky zdatné cyklisty,“ řekl Jiří Lukeš, ředitel Sdružení Český ráj.

Nejvíc stojí mosty

Trasa z Líšného do Dolánek je první velkou trasou budovanou v rámci projektu. Na 9,6 kilometru dlouhém úseku bude vybudováno 2,6 kilometru nových cest, které propojí současné komunikace podél řeky. „Nejdražší částí projektu jsou mosty,“ poznamenal Lukeš. Projekt financuje z velké části Evropská unie z Regionálního operačního programu, město Turnov na projekt přidalo 3,5 milionu, další peníze zaplatí obce. Stezka navazuje na rekonstruovanou trasu z Dolánek do Turnova, kterou nechalo město v minulých letech opravit. Je tam jeden z nejlepších úseků pro in-line bruslení v kraji.