„Aby po vás nikdo nechtěl ani korunu za to, že přijedete autem na parkoviště k upraveným tratím, to už v Česku nejde,“ řekl Roman Charvát z TJ SVS Krkonoše Vrchlabí. Tento klub běžeckého lyžování a biatlonu se o zasněžované tratě pro běžkaře stará. Vrchlabský lyžařský areál je republikově výjimečný. Na běžky tam lze vyrazit i večer, kdy je osvětlený až do 20 hodin. Dosud lidé přispívali na provoz tratí pouze dobrovolně zakoupením známek v hodnotě od 50 do 500 Kč. Rostoucí náklady na provoz a údržbu tratí si vyžádaly řešit situaci s financováním. Od letošního prosince zkasíruje dojíždějící běžkaře parkovací automat.
Délka tratí na umělém a přírodním sněhu je zhruba 7 kilometrů. „Provoz tratí je dost drahý, po zdražení elektřiny ještě dražší. Letošní sezona se přežila jen díky tomu, že u nás byla olympiáda dětí a mládeže a na přípravách se podílel kraj. Zavedení parkovného se jeví jako nejsnadnější řešení. Platí se za něj kdekoliv jinde. V Jizerských horách zaplatíte za parkování 100 korun, na Horních Mísečkách tři stovky,“ připomněl Charvát.
„Žádný jiný takový areál jako ten náš v republice není. Ve Vrchlabí je opravdu zaměřený pro veřejnost a lidé to ví,“ dodal.

Na běžky jezdí do Vrchlabí i Tomáš Břeň z Trutnova. „Rozumím tomu, že část financí na údržbu ojedinělých tratí s umělým sněhem je třeba vybrat od sportující veřejnosti, která tratě využívá. Platba za parkovné je jednou z možností. Předpokládám, že cena bude úměrná. Na druhé straně, ti co neparkují, neplatí a lyžují gratis. Každopádně je třeba finance nějak poskládat, aby areál fungoval. Rád ho párkrát za zimu využiji a díky všem, kteří se na jeho údržbě podílejí,“ vyjádřil se k chystanému zavedení placeného parkování.
Město Vrchlabí přispívá na provoz běžkařských tratí v areálu Vejsplachy částkou půl milionu korun ročně, dotuje je i kraj. Dobrovolné příspěvky letos přinesly 160 tisíc korun. „Abychom mohli udržet financování lyžařských běžeckých tratí, je potřeba získat další zdroje. Zpoplatnění parkování je jediná možná cesta,“ konstatoval starosta Vrchlabí Jan Sobotka.
Kolik budou lidé platit, to se teprve rozhodne
Jak konkrétně bude systém parkování vypadat a kolik lidé zaplatí, to bude upřesňovat rada města. „Cena by měla být lidová a přijatelná, aby lidi neodradila od návštěvy Vrchlabí, z druhé strany ale abychom byli schopni něco vybrat. Budeme také řešit, jaký systém zavedeme pro členy místních sportovních klubů a rodiče, kteří na stadion vozí děti na tréninky, zápasy a závody,“ uvedl Sobotka.

Opoziční zastupitelé z hnutí Vrchlabí do toho! navrhli placené parkování v letošním roce nezavádět a zaměřit se nejprve na intenzivnější získávání prostředků z dobrovolných příspěvků.
„Navrhujeme na nadcházející zimní sezonu systém dobrovolného parkovného. Vytvořilo by se šest informačních tabulí s QR kódy, přes které by bylo možné jakoukoliv částkou přispět na provoz areálu. Během tříměsíční zkušební doby by se zjistilo, jak je tento způsob efektivní a jestli je zavedení povinného parkování vhodnou variantou, jak tento problém řešit,“ navrhla na zastupitelstvu Markéta Jüptnerová z Vrchlabí do toho!

Zastupitelé nicméně poměrem hlasů 16:3 odsouhlasili, že od letošního prosince se bude za parkování u fotbalového stadionu platit. „Děláme to z nadšení a aby lidé mohli chodit na běžky. Má to ale jednoduchou logiku. Když na zasněžování a úpravu tratí nebudou peníze, tak se upravovat nebudou. Z něčeho se zaplatit musí,“ poznamenal Roman Charvát.