Bydlet v bývalém nádražním domku a zvyknout si na typickou vůni železnice či hvízdání projíždějících vlaků zřejmě není snem každého. Ale výjimky se najdou. A poněkud zchátralé objekty jsou k mání. České dráhy spustily před časem webovou realitní kancelář, která nabízí nepotřebný majetek státního dopravce.

Jde především o pronájmy nemovitostí. Aktuálně si zájemce může na Trutnovsku pronajmout například nebytové prostory v železniční stanici Kalná Voda.

Dalších pronájmů je na Semilsku a Trutnovsku aktuálně celkem dvanáct. Loni se našel například i zájemce o pozemek o rozloze 524 metrů čtverečných v katastrálním území trutnovského Poříčí.

NENÍ PROVOZ, NENÍ 
PERSPEKTIVA

S některými budovami to ale vypadá špatně. Třeba na státní hranici v Královci. Hezké nádraží má svou slávu dávno za sebou a teď ho pohlcuje okolní zeleň. Osobní doprava do Polska byla zastavena po II. světové válce, nákladní v roce 2002. Současný provoz je malý, v sezóně se tu mihne pár turistických vlaků mezi Trutnovem a Polskem. „Občas tu projede i manipulák, minulý týden tady byl vagón s uhlím, zřejmě pro místní. Jinak je tu pusto," potvrdili včera pracovníci Správy železniční dopravní cesty. Ti teď vyměňují některé pražce na trati Královec – Žacléř, po které už vlaky nejezdí vůbec. Nádraží v Žacléři je už mnoho let opuštěné, České dráhy zatím marně hledají nájemce nebo kupce.

Opuštěné jsou i desítky malých zastávek. Strážní domky nejsou potřeba, prodávat jízdenky se tu dávno nevyplatí. A podle toho stav mnohých vypadá. Jednou z výjimek jsou Suchovršice, zdejší objekt nostalgicky připomíná dávnou železniční slávu. A zastávku si lze i postavit, do výrobního programu ji totiž zařadila společnost Merkur.

Mapovat stav drážních budov má za cíl i soutěž Nejkrásnější nádraží. V roce 2008 se celorepublikovým vítězem stala budova hlavního nádraží v Trutnově.

TURNOVSKÉ NÁDRAŽÍ 
V NOVÉM KABÁTĚ

Nejvýraznější stavební proměnou posledních let prošlo nádraží v Turnově. Důležitém železničním uzlu, kterým denně projede nebo tu cestu končí sto vlaků, počet cestujících se počítá na tisíce. Otázka modernizace se řešila od roku 2009 a stala se prioritou vstupní brány do Českého ráje. „Cílem bylo vytvořit moderní prostory pro odbavení cestujících a navazující komerční prostory pro poskytování služeb. Investice dosáhla 15 milionů," řekl František Bureš z Českých drah.

Rekonstrukce zahrnovala částečnou opravu střechy a dílčí dispoziční úpravy. Vznikly moderní prostory pro odbavení cestujících a navazující komerční prostory pro poskytování služeb. Ve stávající hale bylo obnoveno původní členění stěn polosloupy a byl odstraněn obklad. V nové, světlé výmalbě vynikly očištěné nástěnné malby s tematikou Českého ráje od místního malíře a grafika Karla Vika. Prostor pokladen byl revitalizován a vzniklo hygienické zázemí pro obsluhu. V části budovy vzniklo sociální zařízení, v opravených částech jsou vyměněná okna a dveře, veškeré sítě a zřízeno nové vytápění.

Z historie železnice na Trutnovsku:

Listem Františka Josefa I. byla roku 1856 vydána koncese pro podnikatele Liebiga, Kleina a bratry Lannovy na výstavbu a provoz železnice z Pardubic do Liberce a rovněž odbočnou trať z Josefova do Malých Svatoňovic. Ke zprovoznění došlo 1. května 1859. Dne 1. srpna 1868 byla zprovozněna železniční trať Svatoňovice – Poříčí – Královec. V roce 1870 pak úsek Poříčí – Trutnov. Stavba prvního úseku do Malých Svatoňovic byla podmíněna těžbou uhlí v Jestřebích horách. 

Jízdenky i lejstra. Na nádražích budou úřady

U pokladny si koupíte jízdenku do vlaku, o kus dál pořídíte čerstvé pečivo, pak vyběhnete do prvního patra a tam si třeba podáte daňové přiznání nebo zaplatíte poplatek za psa. I takhle by to za pár let mělo vypadat na velké části vlakových nádraží v České republice.

Na konci července bude dokončen největší realitní přesun posledních let – převedení 1500 nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A nový majitel chce na nádražích zavést nové pořádky. Jak už Deník informoval, cílem generálního ředitele SŽDC Pavla Surého je postupně vystrnadit z nádraží herny a zastavárny a naopak nalákat běžné obchodníky. Úplnou novinkou je pak plán, aby se na nádraží přestěhovaly některé úřady. „Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici," potvrdil Deníku Pavel Surý. „Uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy a tady by je to vyšlo levněji," říká Surý.

První jednání už proběhla s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). „Jednání se SŽDC jsme v této věci již zahájili a určitě budeme hledat možnosti úspor zejména u těch státních institucí, které v současnosti platí komerční nájem," potvrdila včera Deníku ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu. Instituce, kterou řídí, teď různé levnější prostory pro státní úřady cíleně hledá. „Je to jednou z priorit našeho úřadu," zdůrazňuje Arajmu s tím, že proti loňsku se zatím podařilo ušetřit skoro 78 milionů korun ze státní kasy. A nové nádražní kanceláře by úsporu mohly ještě dál znásobit.

Obří převod budov na SŽDC má ryze praktické důvody. Jednak po kolejích dnes jezdí i soukromníci a ti chtějí rovný přístup do čekáren či pokladen. Ještě důležitější je ale fakt, že SŽDC lépe dosáhne na evropské peníze a může zrychlit opravy. Zatímco ČD mohly podle pravidel EU žádat o maximálně 40 procent dotace, SŽDC může nárokovat až 85 procent dotace na opravy budov. Už pro letošek chce nový majitel utratit půl miliardy na nejnutnější opravy, v dalších dvou třech letech další tři miliardy. Jako první na řadu přijde 60 nejvytíženějších nádraží, která odbaví 75 procent cestujících.

Na nádražích se mimo jiné změní loga – z modrých tabulí zmizí bílý znak ČD. Nový bude i orientační systém. Hlášení se naopak nezmění
a většina pokladních zůstane ve stejnokroji ČD.