Nejméně 30 lidí propustí v Královéhradeckém kraji České dráhy (ČD) ze zdejších celkově 700 zaměstnanců. V Pardubickém kraji bude číslo obdobné.

Úsporná kúra, kterou České dráhy podstoupí příští rok, se Královéhradeckého kraje dotkne pravděpodobně nejsilněji z celé republiky. Jako první to pocítí cestující. Od nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci, přijdou o devět procent dosavadních spojů. I to je víc než jinde v republice.

„Přesnější údaje o počtech propouštěných nemůžeme podat, mohou se ještě měnit. Je ale pravdou, že to asi bude více než v jiných krajích,“ řekl šéf Českých drah v Královéhradeckém kraji Roman Moravčík.

Celorepublikově dráhy hodlají postupně během roku propustit 450 lidí. Státní moloch také plánuje prodej majetku či starých vagonů, uspořit chce celkem 700 milionů korun.

Vyhazování lidí půjde napříč všemi drážními sektory. Od administrativy, přes uklízečky a skladníky až po výpravčí.

„Budeme požadovat, aby se personální úspory řešily předčasnými odchody do důchody či zkrácenými úvazky. Chceme, aby se snížila hlavně přesčasová práce, například i přerozdělením výkonů v jednotlivých segmentech,“ reagoval předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša.

V tom asi odboráři nebudou s vedením ČD v zásadním rozkolu, o předčasných důchodech a rekvalifikacích včera mluvil i mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pro nepotřebné pracovníky, kteří ještě nedosáhli důchodového věku, mají ČD připravený sociální program.

„Rád bych ale upozornil, že toto propouštění není zdaleka tak silné, jako v minulých letech, kdy z naší firmy odcházelo ročně čtyři až šest tisíc lidí,“ dodal Šťáhlavský. Skutečností je, že ČD jsou dnes oproti roku 1990 poloviční.

Dráhy omezí také marketingové aktivity, jež jsou dnes trnem v oku řadě cestujících, kteří si stěžují na nekvalitní služby a vysoké jízdné. Zvláště v pikantní souvislosti, že ČD mají problém i se ziskovostí svého pilotního projektu – Pendolino. Nemluvě o ztrátovosti běžných rychlíků a především regionální dopravy. Tu musí kraje tvrdě dotovat.

I přes téměř desetiprocentní redukci spojů totiž Královéhradecký kraj vydá na ztrátovou osobní dopravu téměř 330 milionů korun, o 24 milionů víc než vloni. V Pardubickém kraji je přes menší omezení počtu spojů navýšení jen desetimilionové.