Úderem půlnoci na 1. dubna přestala platit značka zimní výbavy. Přestože hlavní nápor očekávají majitelé pneuservisů v první polovině dubna, řidiči na některých místech regionu díky příznivému počasí začali přezouvat na svých vozech letní pneumatiky za zimní dříve. Jedni spoléhají na vlastní šikovnost, druzí jezdí se svými plechovými miláčky do pneuservisů.

„Dojíždět zimáky" se nevyplácí

Zhruba dva týdny již pneumatiky přezouvají v jednom z autoservisů ve Dvoře Králové. „Samozřejmě sleduji předpověď počasí, takže jsem poté, co na některých místech regionu ještě sněžilo, řidiče varoval, aby dodrželi silniční předpisy v úsecích, kde je povinná zimní výbava," říká majitel Jaromír Malý.

V jeho firmě klientům kola nejen přezují, ale pneumatiky také na přání objednají, kola nechají vyvážit, nebo uskladní. „Když je po zimě poškozená pneumatika nebo ráfek, opravíme je, aby vše bylo na další sezonu v pořádku. Navíc součástí přezutí je také servisní kontrola auta," podotýká Jaromír Malý.

Teprve během dubna čekají nápor řidičů v jednom z trutnovských pneuservisů. „Zatím jsme přezuli dvě auta. Lidé asi vyčkávají, až bude delší dobu lepší počasí," konstatuje jeden z majitelů Adam Šeda. Jak ale poznamenává, existují řidiči, kteří přes léto tak zvaně dojedou zimní pneumatiky. „Určitě jim to nedoporučuji kvůli horším jízdním vlastnostem auta. Většině lidí to však nevymluvíte, protože za tím vidí především úsporu peněz," říká.

Podle Šedových zkušeností si zákazníci nejčastěji nechávají přezouvat pneumatiky z disků na disky. „Z deseti lidí je to jeden, maximálně dva, kteří si nechají kola jen vyvážit a přezují si auto sami," podotýká.

V servisu gumy správně dohustí

Podle odborníků je právě důležité, aby si motoristé při přezouvání pneumatik nechali kola vyvážit. „V servisu navíc změříme hloubku dezénu, dokážeme odborně posoudit stav pneumatik a podle jejich sjetí umíme odhadnout, zda není poškozená geometrie náprav nebo tlumiče vozu. To běžný řidič sám nepozná. Bude ale vědět, že udělal další krok k bezpečnosti svého vozu," říká Lukáš Pešina z jednoho z vrch-labských autoservisů, kde také nápor zákazníků čekají až po dnešním datu.

Pokud si ale namontujete letní kola sami, neměli byste zapomenout je správně dohustit, tedy vyrovnat pokles tlaku v přes zimu uskladněných pneumatikách. „A to na benzínové pumpě nebo jinde kompresorem," dodává Lukáš Pešina.

Lukáš PešinaNázor odborníka: nezapomeňte na jarní servis auta
Lukáš Pešina, vedoucí servisních služeb HAVEX-auto v provozovně Vrchlabí: „Řidiči by měli před začátkem jarní sezony svá vozidla zkontrolovat. Některé části zvládnou vlastními silami. Mohou zkontrolovat například osvětlení, dále funkci a stav stěračů. Mohou se také podívat na množství provozních kapalin motorového oleje, brzdové nebo chladící kapaliny a přesvědčit se, do kdy jejich vozu platí technická kontrola a měření emisí. Vůz by měl po zimě prohlédnout i odborník. V servisech kromě všech zmíněných úkonů technici zvednou auto na hever a zkontrolují podvozek. Zda jsou všechny jeho části po zimě, kdy se jezdilo přes různé výtluky a výmoly, v pořádku. Navíc na přání zákazníka doplní chybějící provozní kapaliny. Důležitou součástí jarní servisní prohlídky by mělo být vyčištění a dezinfekce klimatizace, pokud je ve výbavě automobilu. Na jaře je její vyčištění ještě důležitější než před zimou. Málokterý řidič totiž klimatizaci používá během zimy, a tak v ní vznikají různé bakterie, které mohou způsobit například zápach v kabině nebo negativně ovlivnit zdravotní stav cestujících."